Sökning: "lågpresterande elev"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lågpresterande elev.

  1. 1. Rörelsepausers påverkan på elevernas koncentration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Framgångsrik; koncentration; rörelsepauser; stimulering; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Ett uppdrag som skolan har är att skapa möjligheter för eleverna att få daglig fysisk aktivitet utöver de idrottstimmar som är schemalagda per vecka (Skolverket, 2019). Rörelsepauser har fått sitt ursprung från den engelska termen ”Brain Breaks” där forskare upptäckt att för ett mer effektivt lärande och god läs- och skrivutveckling behöver människan röra på sig för att öka blodcirkulationen i kroppen, vilket bidrar till att hjärnan får mer syre (Anunsen, 2014). LÄS MER

  2. 2. Att främja klassrumsdialog om matematik och inkludera lågpresterande elever : En intervjustudie om lärares strategier och motiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Staffan Guinane; Hayat Karimi; [2022]
    Nyckelord :klassrumsdialog; sociomatematiska normer; inkludering; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Kursplanen i matematik (Skolverket 2019) fastställer att eleverna genom undervisning i ämnet ska utveckla förmågan att argumentera logiskt, föra matematiska resonemang och kommunicera matematik. Inom matematikundervisning ger klassrumsdialog eleverna möjlighet att träna kommunikativa förmågor i matematik. LÄS MER

  3. 3. ”Det är lite flummigt idag” : En fenomenografisk studie om idrottslärares uppfattningar om betyg i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dylan Kittler; Yahya Eken; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; idrott och hälsa; betyg; kunskapskrav; bedömning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera idrottslärares uppfattningar om betygssättningen och kunskapskraven i ämnet Idrott och hälsa i årskurs 6. Vidare fokuserar studien på vilka uppfattningar som finns bland respondenterna gällande för- och nackdelar med betyg i årskurs 6 samt vad som kännetecknar en hög- respektive lågpresterande elev inom Idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Gamification i skolan : en motivationshöjande metod?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Filip Carlén; Roger Sellén; [2021]
    Nyckelord :gamification; spelifiering; matematik; motivation; didaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten presenterar vad aktuell forskning kommit fram till gällande gamificationsom metod och verktyg i skolan, med fokus på matematik. Syftet med översikten är att synliggöra vad som kännetecknar gamification inom grundskolenivå i forskningen, samt huruvida metoderna som använts i undervisningen är motivationshöjande. LÄS MER

  5. 5. Grupparbete i matematik : En systematisk litteraturstudie om grupparbete och dess betydelse i förskoleklass och årskurs 1-3

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Hanna Wieslander; Elin Lundgren; [2021]
    Nyckelord :Matematik; grupp; individ; grupparbete; gruppsammansättning; homogen grupp; heterogen grupp; högpresterande elev; lågpresterande elev;

    Sammanfattning : I skolvärlden råder det delade meningar kring huruvida grupparbeten är fördelaktigt eller inte för elevers utveckling och lärande inom ämnet matematik. Dessutom finns det heller inga tydliga ramar för hur grupper bör konstrueras eller sättas samman. LÄS MER