Sökning: "lågpriskedjor i sverige"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lågpriskedjor i sverige.

  1. 1. Finns det en prispremie på ekologiska bomullskläder?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Caroline Båth Halldén; [2014]
    Nyckelord :bomull; efterfrågan; ekologisk; hedonisk prismodell; hälsa; kläder; marknad; miljö; prispremium;

    Sammanfattning : Idag är ekologiska produkter ett mycket omdebatterat ämne. En tydlig betalningvilja kan urskiljas på ekologiska matvaror men hur ser denna ut för ekologiska kläder? Värderas dessa också högre av konsumenterna? Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns en prispremie på ekologiskt producerade bomullskläder samt utreda eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. LÄS MER

  2. 2. Konsumentbeteende vid köp av färsk fisk : en kvalitativ studie för utveckling av ett produktkoncept hos ICA

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ebba Prejer; [2006]
    Nyckelord :fisk; färskvaror; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Health and convenience trends dominate the food industry and retailing business of today. The health consciousness is spreading while appealing product attributes concerning taste and packaging also are increasingly important. LÄS MER

  3. 3. Svenska mejerier stärker positionerna : incitament för lansering av lågprismjölk

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Josephine Sallén; [2005]
    Nyckelord :EMV; konkurrens; lågpris; mejerier; mjölk; varumärken;

    Sammanfattning : The competition in the milk industry has increased during the last couple of years. This is a result of the trade barrier that dissolved when Sweden entered the European Union. The membership signifies an increased internationalization for the dairies, which has also increased the existence of low price chains in the Swedish food market. LÄS MER

  4. 4. Globalisering inom dagligvaruhandeln - Har svenska aktörer en chans? Drivkrafter, kompetenser och strategier.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Demuth; Carolin Bengtsson; Anna Bayer; [2002]
    Nyckelord :globalisering; dagligvaruhandel; drivkrafter; kompetenser; resurser; strategi; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Den pågående globaliseringen är en högst väsentlig fråga för de svenska dagligvaruföretagen. Trots att globala och multinationella aktörer ännu inte har gjort sitt intåg på bred front i Sverige kan en etablering av utländska lågpriskedjor som Lidl och Metro skönjas på den svenska marknaden. LÄS MER