Sökning: "lågpriskedjor"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet lågpriskedjor.

  1. 1. Finns det en prispremie på ekologiska bomullskläder?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Caroline Båth Halldén; [2014]
    Nyckelord :bomull; efterfrågan; ekologisk; hedonisk prismodell; hälsa; kläder; marknad; miljö; prispremium;

    Sammanfattning : Idag är ekologiska produkter ett mycket omdebatterat ämne. En tydlig betalningvilja kan urskiljas på ekologiska matvaror men hur ser denna ut för ekologiska kläder? Värderas dessa också högre av konsumenterna? Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns en prispremie på ekologiskt producerade bomullskläder samt utreda eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. LÄS MER

  2. 2. Konkurrensen från lågpriskedjorna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Mia Quarfood; [2013]
    Nyckelord :Lågpriskedjor; svenska livsmedelsmarknaden; ICA; priskrig; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Konkurrensen från lågpriskedjorna Seminariedatum: 2013-06-04 Kurs: NEKH01 Nationalekonomi: Examensarbete kandidatnivå 15hp Författare: Mia Quarfood Handledare: Joakim Gullstrand Nyckelord: Lågpriskedjor, svenska livsmedelsmarknaden, ICA, priskrig Syfte: Att undersöka huruvida lågpriskedjor sätter press på ICA-butiker att sänka sina priser. Teoretiskt ramverk: Teorier kring anpassande prissättning, oligopolmarknader, priskrig och lågpriskedjornas effekter diskuteras. LÄS MER

  3. 3. Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Elisabeth Axelsson; Lena Larsson; [2012]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; attityder; mjuka värden; hållbart mode; ekomode; Fristående kurs;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena påverkas av den hållbara egenskapen. LÄS MER

  4. 4. Hur återförsäljare kan arbeta med sitt varumärke : En fallstudie bland klädåterförsäljare i Halmstad

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Sarah Björk; Niklas Järnliden; [2011]
    Nyckelord :Brand; retailer; clothing stores; the strategic brand platform; Varumärke; återförsäljare; klädbutiker; den strategiska varumärkesplattformen;

    Sammanfattning : The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. LÄS MER

  5. 5. Allt är inte guld som glimmar - en studie i lyxprofilering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Behrens; Beatrice Udd; Tina Strid; [2010]
    Nyckelord :Lyx; lyxprodukt; lyxföretag; lyxbransch; lyxens karaktärsdrag; identitet; profil; lågpriskedjor; tillgänglighet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att, utifrån ett historiskt perspektiv, skapa en förståelse för om, och i så fall hur, förhållandet mellan lyxmodeföretagens identitet och profil har förändrats och reflektera över vilka konsekvenser denna utveckling skulle kunna få för lyxmodeföretagen i framtiden. Metod: Vår undersökningsdesign består av jämförande design och surveydesign. LÄS MER