Sökning: "lågt självförtroende"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden lågt självförtroende.

  1. 1. Att stärka elevernas matematiska självförtroende och minska matematikängslan : lärares syn på sitt pedagogiska ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Brant; [2024]
    Nyckelord :differentierad undervisning; KASAM; matematikängslan; matematiskt självförtroende; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur lärare uppmärksammar matematikängslan och lågt matematiskt självförtroende hos sina elever och anpassar sitt pedagogiska ledarskap utifrån det. Matematikundervisningen kan komma att spela en stor roll i en individs liv och påverka allt från mående under skoltiden till framtida yrkesval. LÄS MER

  2. 2. Flickors intresse för teknikämnet : Hur lärare kan främja flickors teknikintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ida Henningsson; Ida Landstedt; [2024]
    Nyckelord :Flickor; könksskillnader; mellanstadiet; teknik; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka orsaken till flickors låga intresse för teknikundervisning. Undersökningen leder till förslag på förbättringar som lärare kan implementera i sin undervisning för att gynna flickors teknikintresse. LÄS MER

  3. 3. Matematiksvårigheter och inkludering : En studie om några matematiklärares erfarenheter av elever i matematiksvårigheter i klassrumsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Trybom; Helena Malm; [2022]
    Nyckelord :Klassrumsundervisning; matematiklärare; matematiksvårigheter; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur några matematiklärare inkluderar elever i sin klassrumsundervisning. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om hur några grundskollärare i åk 1–3 och några gymnasielärare ser på matematiksvårigheter och hur lärarna i studien beskriver sitt arbete med att skapa inkluderande klassrum. LÄS MER

  4. 4. Anpassning av digital teknik för äldre människor : En kvalitativ studie med smartspeglar som inriktning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ida Andersson; Anna Strömbäck; [2021]
    Nyckelord :Smart mirrors; elderly; usability; user-friendlyness; TAM 2; Smartspegel; äldre; användbarhet; användarvänlighet; TAM 2;

    Sammanfattning : Många människor som tillhör äldre generationer har svårt att hänga med i dagens digitaliserade samhälle. Detta kan bero på rädsla, ångest, lågt självförtroende, brist på motivation och intresse. Det kan också bero på att äldre människor inte ser någon nytta med att implementera tekniken i sitt liv. LÄS MER

  5. 5. Matematikångest : En empirisk studie utifrån ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ebba Zätterberg; Hampus Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematikångest; matematikängslan; oro; nervositet; värdesättning; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten av ångest hos elever inom matematikämnet. Studien syftar till att, med utgångspunkt från elever, ta reda på när och hur matematikångest tar sig uttryck samt vad som orsakar denna ångest. LÄS MER