Sökning: "lånar"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet lånar.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Finansiering av kommunala bostadsbolag : Hur finansierar kommunala bostadsbolag sin verksamhet och hur har bolagen påverkats av det senaste årets räntehöjningar?

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Alexander Edelsvärd; Ludvig Elg; [2023]
    Nyckelord :Municipal Real Estate Companies; Financing Sources; Interest Rate Increase; Kommunala bostadsbolag; finansieringskällor; räntehöjning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks genom en kvalitativ metod vilka finansieringssätt somkommunala bostadsbolag använder sig av samt hur räntehöjningarna i Sverige det senasteåret har påverkat de kommunala bostadsbolagens verksamhet och agerande. För attbesvara frågeställningen har intervjuer genomförts med sju olika kommunala bostadsbolagoch med den kommunala långivaren Kommuninvest. LÄS MER

  3. 3. Hur förskolan hanterar barns avsaknad av materiella resurser : Förskollärares hänsynstagande till barns olika socioekonomiska bakgrund och arbetet med barns lika värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Axelsson Larsson; Sofie Ekvall; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk bakgrund; värdegrundsarbete; förskollärares hänsynstagande; barns lika värde; familjers bristande ekonomi; förskolan; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Barns olika socioekonomiska bakgrund är ett känsligt ämne idag, där familjens bristande ekonomi påverkar barnets välmående, sociala relationer och kan även orsaka mobbning. Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete där barns rättigheter och möjligheter lyfts, barn behöver bli medvetna om människors olika situationer och levnadsförhållanden. LÄS MER

  4. 4. Optimization-Based Path Planning For Indoor UAVs in an Autonomous Exploration Framework

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marco Cella; [2023]
    Nyckelord :Optimal Path Planning; B-Splines; Autonomous Exploration; Indoor UAV; Crisis and Disaster Management; Trajectory Estimation; SITL; Optimal Banplanering; B-Splines; Autonom Utforskning; Inomhus-UAV; Kris- och Katastrofhantering; Uppskattning av Banor; SITL;

    Sammanfattning : Exploration is a fundamental problem in robotics that requires robots to navigate through unknown environments to autonomously gather information about their surroundings while executing collision-free paths. In this project, we propose a method for producing smooth paths during the exploration process in indoor environments using UAVs to improve battery efficiency and enhance the quality of pose estimation. LÄS MER

  5. 5. Att se också det som inte sägs : Om kunnande och bedömning av olika kunskapsformer i slöjden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Oskar Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsformer; kunnande; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : Att mäta det enkelt mätbara är ett fenomen som vuxit sig starkt i samhället. Debatten om skolan och elevers kunskapsinhämtning skiljer sig härvidlag inte. Den tenderar att fokusera på utbildning snarare än bildning – på kunskaper som lånar sig till standardiserade prövningar snarare än subjektiva sådana. LÄS MER