Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stina Lindqvist; Ida Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :Writing teaching methods; traditional writing method; reading through writing RtW ; digital tools; year 3; text triangle; Skrivundervisningsmetoder; traditionell skrivundervisning; att skriva sig till läsning ASL ; digitala verktyg; årskurs 3; texttriangeln;

    Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER

  2. 2. En stilistisk analys av några elevers argumenterande texter i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vlora Sudjada; [2021]
    Nyckelord :avancerad text; elevtexter; genre; informationstät; kvalitativ; kvantitativ; meningsfullhet; talspråk; texttyp; sats- och meningsnivå; satslära; stil; stilistisk analys; ordnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte är göra en stilanalys på ord, sats- och meningsnivå. Vidare är syftet även att undersöka vilken information en kvantitativ stilistisk analys kan ge läraren om elevens skrivande. För att uppnå syftet har tio argumenterande texter från årskurs 6 analyserats på ord- sats- och meningsnivå. LÄS MER

  3. 3. Bra jobbat pojkar! : En kvantitativ studie av skillnader i flerspråkiga flickors och pojkars skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Persson; Emma Ericsson; [2018]
    Nyckelord :text length; sentence lenght; long words; noun quota; girls; boys; grade three; Textlängd; meningslängd; långord; nominalkvot; flickor; pojkar; årskurs tre;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka eventuella skillnader i flickors och pojkars skrivande under grundskolans tidigare år. I studien undersöks dagbokstexter skrivna av flerspråkiga flickor och pojkar i årskurs tre. Fokus ligger på att undersöka elevernas text- och meningslängd, långord samt nominalkvot. LÄS MER

  4. 4. Skriva för framtiden : En studie om flerspråkiga elevers skrivutveckling i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mikael Johansson; [2016]
    Nyckelord :pupil text; grade 5; multilingual pupils; text length; sentence length; long words; initial clause constituent length; writing development; elevtext; årskurs 5; flerspråkiga elever textlängd; meningslängd; långord; fundamentslängd; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate how a group of pupils developed in their written language in grade 5. The study proceeds from my hypothesis that a number of textual variables, such as average text length, average sentence length, the average length of the initial clause constituent, and the proportion of long words, ought to rise during a term. LÄS MER

  5. 5. En föränderlig förskola ur ett fackligt perspektiv : En textanalys av remissyttranden från Lärarförbundet och Kommunal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marja Kujanpää; Amanda Olsson; [2014]
    Nyckelord :Ansvar; Arbetslag; Kompetens; Kvalitet; Yrkesroller;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan reviderades år 2011. Ambitionen var att höja kvaliteten och tydliggöra yrkesrollerna i förskolan. I dagens förskola arbetar två yrkesgrupper, förskollärare och barnskötare. Yrkesgrupperna har organiserat sig i olika fackförbund; förskollärare i Lärarförbundet och barnskötare i Kommunal. LÄS MER