Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. AI/ML Development for RAN Applications : Deep Learning in Log Event Prediction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuxin Sun; [2023]
    Nyckelord :LSTM; Anomaly Detection; Failure Prediction; Log Mining; Deep Learning; LSTM; Anomali Detection; Failure Prediction; Log Mining; Deep Learning;

    Sammanfattning : Since many log tracing application and diagnostic commands are now available on nodes at base station, event log can easily be collected, parsed and structured for network performance analysis. In order to improve In Service Performance of customer network, a sequential machine learning model can be trained, test, and deployed on each node to learn from the past events to predict future crashes or a failure. LÄS MER

  2. 2. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER

  3. 3. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olle Claesson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive load; Cognitive load theory; Example-problem pair; Extraneous cognitive load; Fading; Germane cognitive load; Intrinsic cognitive load; Long term memory; Transfer; Self-explanation effect; Worked examples; Working memory; Arbetsminne; Avtagande; Exempel-problem par; Extern kognitiv belastning; Genomarbetade exempel; Inneboende kognitiv belastning; Kognitiv belastning; Kognitiv belastnings teori; Långtidsminne; Relevant kognitiv belastning; Självförklarande-effekten; Överföring;

    Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning - hur kan kooperativt lärande utveckla elevers problemlösningsförmåga? : En systematisk litteraturstudie om kooperativt lärande i problemlösningsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Jonsson; Wilma Grüner; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; problemlösningsförmåga; problemlösning; grupparbete; matematik; interaktion;

    Sammanfattning : Grunden till litteraturstudien är att matematik vanligtvis utövas enskilt och sällan i grupp, vilket är en bidragande faktor till att elever i årskurs 6 inte uppnår kunskapskraven i matematik (Skolinspektionen, 2020). Syftet med studien är att analysera vilka för- och nackdelar kooperativt lärande har samt vilken inverkan kooperativt lärande har på problemlösningsförmågan. LÄS MER

  5. 5. Hur mätningar av kognitiv belastning kan användas för att kunna urskilja sanning och lögn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alice Fredrikson; [2022]
    Nyckelord :cognitive load theory; lögndetektion; arbetsminne; långtidsminne; minneskonsolidering; lie detection; working memory; long-term memory; memory consolidation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Flera studier har gjorts om hur cognitive load theory kan vara användbar för att urskilja lögner, där forskare ofta har använt externa distraktioner för att öka den kognitiva belastningen för att se effekterna på deltagares förmåga att framgångsrikt fabricera en berättelse. För att vidareutveckla den tidigare forskningen har denna studie ämnat att fortsätta utforska hur metoder som utgår från principer om kognitiv belastning kan användas för att diskriminera mellan sanning och lögn. LÄS MER