Sökning: "långtidsminne"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade ordet långtidsminne.

  1. 16. Hållbar kunskap? En studie om metoden spaced learning för ökad bildning av långtidsminnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Husmark; [2017]
    Nyckelord :biologi; gymnasiet; kvantitativ studie; långtidsminne; spaced learning;

    Sammanfattning : Nya kunskaper om hur hjärnan fungerar när långtidsminnen bildas ligger till grund för undervisningsmetoden spaced learning. Metoden utvecklades i Storbritannien i samarbete mellan lärare, hjärnforskare och socionomer och går ut på att inlärning sker i tre korta, intensiva block separerade av två tydliga pauser om 10 minuter då eleverna får göra en distraherande aktivitet som att rita, arbeta med lera eller jonglera. LÄS MER

  2. 17. Kan minnesframplockning underlättas med hjälp av visouspatiala ledtrådar?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Michelle Holm; Cecilia Nyman; [2016]
    Nyckelord :depression Retrieval-induced forgetting; interferens; inhibition; episodiskt långtidsminne; Framplockningsinducerad glömska; episodic long term memory; interference; depression; Social Sciences;

    Sammanfattning : Framplockning av tidigare inlärda minnen har visat sig hämma framplockningen av konkurrerande minnen, då dessa interfererar med varandra. Denna företeelse kallad framplockningsinducerad glömska (eng, retrieval-induced forgetting, RIF), tros bero på en inhibitorisk kontrollmekanism som aktiveras för att försvåra framplockningen av irrelevanta konkurrerande minnen. LÄS MER

  3. 18. Självskattad funktion i deklarativt och procedurellt minne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Mats Geite; [2016]
    Nyckelord :minne; långtidsminne; deklarativt minne; procedurellt minne; visuospatialt minne; verbalt minne; semantiskt minne; episodiskt minne;

    Sammanfattning : Den gängse modellen för långtidsminnet med fem minnessystem och processerna inkodning och framplockning av minne ger att störningar bör kunna observeras inom tio områden. Vissa av dessa är dock dåligt beforskade. LÄS MER

  4. 19. Vad innebär nöjdhet med offentliga e-tjänster enligt användarna? : Kognitiva aspekter vid utvärdering av nöjdhet med enoffentlig e-tjänst som använts en längre tid tillbaka.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Niklas Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :offentliga e-tjänster; kognition; användarnöjdhet; kundnöjdhet; långtidsminne; emotioner; .;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället har medfört att invånarna förväntar sig att offentliga förvaltningar ska erbjuda tjänster elektroniskt, s.k. offentliga e-tjänster. Sett från ett samhällsperspektiv finns det demokratiska och samhällsekonomiska vinster med att skapa bättre vägar mellan invånare och myndigheter. LÄS MER

  5. 20. Inhibitionsmekanismens roll i Retrieval-Induced Forgetting Påverkan av kognitiv utmattning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malin Appelfeldt; Elmedina Bahtiri; [2014]
    Nyckelord :retrieval-induced forgetting; long time memory; Resource depletion; digit stroop; inhibition; långtidsminne; Social Sciences;

    Sammanfattning : Retrieval-induced forgetting (RIF) refers to a memory phenomena where retrieval of a memory in some cases can deteriorate and affect the accessibility of related memories. A prominent explanation is presented in the inhibitory theory where active inhibition is considered to cause RIF by facilitating retrieval of a target memory among competing memories in selective memory retrieval. LÄS MER