Sökning: "låsningar"

Visar resultat 26 - 30 av 38 uppsatser innehållade ordet låsningar.

  1. 26. Låsningar & Lösningar: En intervjustudie med elever på resursskola kring problemsituationer och bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Maria Alwmark; [2013]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; elever i emotionella; beteendemässiga och sociala svårigheter; EBSD; resursskola; särskild undervisningsgrupp; problemsituationer; bemötande; problemskapande beteende; semistrukturerad intervju; fenomenologisk ansats.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra elever på resursskola och deras upplevelser av problemsituationer och bemötande i en skolmiljö. Åtta elever i åldrarna 10-16 år vid två olika resursskolor i Skåne intervjuades för ändamålet. LÄS MER

  2. 27. The assessment of patent pools under antitrust law, a comparative analysis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Helena Selander; [2013]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Konkurrensrätt; Patentpooler; Patent pools; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar de konkurrensrättsliga skillnaderna i EU-rätt och amerikans rätt rörande patentpooler. Genom patentpooler ges företag möjlighet att gemensamt samla sina patent inom ett visst tekniskt område och tillsammans licensera dem. LÄS MER

  3. 28. "Vi gör en insats för framtidens värld" - effekter av en systemteoretisk modell för skolutveckling vid åtta skolenheter i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Lundh; [2012-08-15]
    Nyckelord :systemteori; socialkonstruktionism; sociokultur; interaktionism; ledarskap; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att identifiera framgångsfaktorer respektive hinder vid implementeringen av systemteoretiskt förhållningssätt ute i skolors verksamheter samt hur detta kommer till uttryck i det fortsatta arbetet med att utveckla skolorna. Specifika frågeställningar är: Hur pedagogernas nyvunna kunskap kommer till uttryck i kontakten med elever, kollegor och ledning samt vilka de bidragande orsakerna är till att enheterna lyckas / misslyckas i sina intentioner att följa skolutvecklingsmodellen? Vilka framgångsfaktorer och hinder vid implementeringen av systemteoretiska förhållningssätt framkommer? Teori: Studien har sin teoretiska utgångspunkt i den interaktionistiska och etnometodologiska skolan som tillsammans utgör socialkonstruktionismen. LÄS MER

  4. 29. Minoritetsmissbruk i aktiebolag : Är nuvarande lagstiftning en tillräcklig lösning på detta problem?

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Jenny Lindahl; [2012]
    Nyckelord :Minoritetsmissbruk; minoritetsaktieägare; ABL; aktieägaravtal; minoritetsregler;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med föreliggande uppsats är att utreda huruvida dagens minoritetsregler i ABL medför en risk för minoritetsmissbruk samt vilka lösningar som kan finnas på detta problem. Även det generella syftet och funktionaliteten hos minoritetsskyddsreglerna skall undersökas. LÄS MER

  5. 30. Från låsningar till lösningar, från motmänniskor till medmänniskor : Om villkoren för konstruktiv konflikthantering på arbetsplatsen och lärande genom konflikter

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Markus Klug; Florije Abazi; [2011]
    Nyckelord :Conflict; conflict management; learning; psychosocial environment; problem solving; communication.; Konflikter; konflikthantering; lärande; psykosocialt klimat; problemlösning; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka huruvida det går att urskilja några generella villkor för konstruktiv konflikthantering. Utrymme ges också åt frågan om vilka återkommande mönster som kan finnas gällande psykologiska och relationella brister som försvårar konstruktiv konflikthantering och/eller stärker konfliktsituationer. LÄS MER