Sökning: "låtsaslek"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet låtsaslek.
6. Små barns utforskande i vattenlek
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : SammanfattningBakgrundI läroplanen (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010) står det att barnen ska genom sin dag i verksamheten söka och inta ny kunskap med hjälp av att leka, umgås med andra, utforska omgivningen och skapa på olika sätt, de ska även undersöka olika fenomen och prata med andra barn och vuxna samt reflektera över det som de gjort. Detta tillsammans med litteratur från forskare sammanfattar allt vad bakgrunden behandlar på ett bra och övergripande sätt som ger en kunskap om barns lek och lärande och matematik i förskolan. LÄS MER
7. ”Allt som man kan tänka sig att lära, kan man lära genom lek” : En studie om pedagogers föreställningar kring lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att synliggöra pedagogers föreställningar om lek och lärande i förskolans verksamhet. Den beskriver lek och synliggör lekens betydelse för barnet i dess lärandeprocess. Den lyfter även fram olika aspekter och problematiserar den vuxnes deltagande i leken. LÄS MER
8. Rollspel som verktyg : Ett försök att träna mentaliseringsförmågan
Master-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Barn använder låtsasleken för att undersöka samspelet mellan människor och göra det mer begripligt. Rollspel är en typ av låtsaslek för vuxna. Studiens syfte var att undersöka om rollspel förbättrar vuxna människors mentaliseringsförmåga, samt metodutveckling och generellt utökande av kunskap. LÄS MER
9. Vilka lekformer tar gestalt i två förskolor?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Det grundläggande syftet för uppsatsen har varit att redogöra för vilka lekformer barn väljer under den fria leken i förskolan. Vilka typer av lekformer används? Kan man se några mönster i valet av lekform? I vilka typer av lekformer är pedagogen aktiv? För att kunna svara på dessa frågor har jag använt mig av observationer av fri lek i förskolan som jag sedan har sammanställt och analyserat med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
10. En intervjustudie om lek och samspel hos elever med Asperger syndrom : ”Jag är ganska unik”
L3-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lek och samspel hos elever med diagnosen Asperger syndrom eller högfungerande autism genom att ta del av deras egna upplevelser av detta. Hur beskriver dessa elever sin lek under förskole- och skoltid? Hur beskriver de sitt samspel med andra? Vilka ställningstaganden gör eleverna för att delta eller icke delta i lekar? I litteraturgenomgången belyses olika begrepp och aspekter som är relevanta för studien såsom lekens betydelse för ett barns utveckling och lärande. LÄS MER