Sökning: "lön i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lön i förskola.

  1. 1. "Finns det rätt eller fel material?" : En kvalitativ studie av förskolans material i relation till jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Lundgren Hedqvist; Alexandra Ulenius; [2020]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; genus; material; pedagoger;

    Sammanfattning : Jämställdhet är idag ett hett ämne i samhällsdebatten och detta syns i både tidningar och olika medier. Det är stora diskussioner om huruvida det ska vara jämställt på arbetsplatser och att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och lika lön, men hur ser det ut där allt börjar, nämligen i förskolan? Vi har genom kvalitativa studier undersökt detta. LÄS MER

  2. 2. Personalomsättning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mian Ijaz Anwar; [2020]
    Nyckelord :Personalomsättning; Förskola; Personal; LMX leader member exchange theory;

    Sammanfattning : AbstractPersonalomsättning i svenska förskolor har ökat kraftigt under de senaste åren. Forskning visar att hög personalomsättning kan påverka negativt när det kommer till barns utveckling och lärande. Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka faktorer för personalomsättning i Malmös förskolor under en viss period. LÄS MER

  3. 3. Personlighet, arbetstillfredsställelse och relationen dem emellan : En undersökning om lärare i förskola och gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Malin Eriksson; Linda Ådahl; [2014]
    Nyckelord :Personlighet; Arbetstillfredsställelse; Fem faktor-modellen; Hollands yrkesteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka: 1) Personlighetsdrag hos lärare i förskola och gymnasieskola och om det fanns någon skillnad mellan dessa lärarkategorier i personlighet enligt fem faktor-modellen; 2) Skillnaden i arbetstillfredsställelse hos lärare i förskola och gymnasieskola; och 3) Om det fanns något samband mellan personlighetsfördelningen hos respektive lärarkategori och arbetstillfredsställelse. Studien genomfördes med hjälp av en enkät som delades ut till fyra förskolor och två gymnasieskolor. LÄS MER

  4. 4. Satsa på förskolan! : En studie om förskollärares upplevda arbetstillfredsställelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Janine Tornow; [2013]
    Nyckelord :arbetsbelastning; arbetstillfredsställelse; fristående förskolor; förskollärare; kommunal förskola; lön; stress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka förskollärares upplevda arbetstillfredsställelse. Med avseende på den upplevda arbetstillfredsställelsen undersöktes skillnader mellan kommunala och fristående förskolor. Studiens teoretiska utgångspunkt är tagen ur Maccoby’s motivationsmodell. LÄS MER

  5. 5. "Torka bord, ingår det verkligen i förskollärararbetet?" : En empirisk studie om olika kunskapsformer samt samarbete, ledarskap och ansvar mellan förskollärare och barnskötare på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Brixing; [2012]
    Nyckelord :Preschool; cooperation; practical knowledge; experience; academic qualifications; professional roles; childcare workers; preschool teachers; responsibilities.; Preschool; cooperation; practical knowledge; experience; academic qualifications; professional roles; childcare workers; preschool teachers; responsibilities; Förskola; samarbete; praktisk kunskap; erfarenhet; akademisk utbildning; yrkesroller; barnskötare; förskollärare; ansvar.;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår ifrån den diskussion som förts i det svenska samhället vad gäller förskollärarnas ansvar som synliggjorts i den reviderade läroplanen samt införandet av lärarlegitimation. Arbetet syftar på att förstå, genom kvalitativa intervjuer, vad fyra verksamma pedagoger inom förskolan har för tankar omkring arbetets huvudfrågor: Samarbete, ledarskap och ansvar, erfarenhet och praktisk kunskap samt teoretisk kunskap. LÄS MER