Sökning: "lönsamhet dagligvarubranschen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lönsamhet dagligvarubranschen.

  1. 1. Mid-market eller stuck in the middle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :David Elvin; Pelle Högnelid; Anders Rüdow Fors; [2012]
    Nyckelord :Generiska strategier; Stuck in the middle; Mellanmarknadsposition; dagligvarubranschen; stormarknader; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Mid-market eller Stuck in the middle - Hur viktigt är det att välja mellan kostnadsledarskap och differentiering? Seminariedatum: 2012-06-01 Ämne/Kurs: FEKH95, Företagsekonomi, Kandidatuppsats, Strategic Management Författare: Anders Rüdow Fors, David Elvin, Pelle Högnelid Handledare: Niklas Hallberg Nyckelord: Generiska strategier, Stuck in the middle, Mellanmarknadsposition, dagligvarubranschen, stormarknader Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur företagets lönsamhet påverkas av företagets grad av generisk strategi Metod: En kvantitativ fallstudie baserad på mönstermatchning. Insamling av primärdata genom strukturerade observationer och strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Lågkonjunkturen 2008 - Hur har den påverkat företag i sällanköps- och dagligvarubranschen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Andreas Holmgren; Louise Kling; [2009]
    Nyckelord :Nyckeltal; lågkonjunktur; sällanköpsbranschen; dagligvarubranschen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att med en nyckeltalsanalys undersöka om och i så fall hur den rådande finanskrisen har påverkat företag inom sällanköps- och dagligvarubranschen. Vi ska även undersöka om lågkonjunkturen slagit till på samma sätt mot små företag som mot stora. LÄS MER

  3. 3. En studie av sambandet mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet på den svenska dagligvarumarknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Madeleine Holm; Maria Lövdén; [2002]
    Nyckelord :Lojalitet; butikslojalitet; EMV; Märkelojalitet; Private brand; Store brand; EMV-lojalitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem Vi ämnar utreda om det finns ett samband mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet. Vi studerar befintliga märkes- och butikslojalitetsteorier för att genom dessa skapa en för vårt syfte relevant modell. LÄS MER

  4. 4. Relationsbyggande i dagligvarubranschen – ett sätt att skapa lojalitet?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thanh Hua; Shainaz Rashid; Anna Sjödin; [2002]
    Nyckelord :relationer; kundlojalitet; dagligvarubranschen; kundkort.; relationsmarknadsföring; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Relationsmarknadsföring får en allt större plats inom det tidigare så transaktionsinriktade marknadsföringsämnet. Att etablera och underhålla relationer till existerande kunder ses av många som den bästa vägen till lönsamhet. LÄS MER