Sökning: "lönsamhet detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lönsamhet detaljhandel.

  1. 1. "Våra stammisar är våra vänner" : Lokala butikers kriskommunikation på Instagram under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Elofsson; Ida Milton; [2022]
    Nyckelord :Social media; Covid-19; Situational Crisis Communication Theory; retail; small business; customer relationship; Sociala medier; Covid-19; Situational Crisis communication Theory; småföretag; kundrelation;

    Sammanfattning : I början av 2020 drabbade Covid-19-pandemin Sverige. Lokala aktörer blev offer för krisen och drabbades hårt av restriktioner. Följder av restriktionerna innebar färre besökare och minskad lönsamhet hos de fysiska butikerna, vilket resulterade i konkursansökningar.  I studien ska fem lokala butiker inom Jönköpings detaljhandel studeras. LÄS MER

  2. 2. Implementering av Lean Production inom livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victor Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Lean Production; Lean; effektivisering; lönsamhet; kundnöjdhet; detaljhandel;

    Sammanfattning : Lean Production är en välkänd filosofi som är väl beprövad inom tillverkningsindustrin men inte inom detaljhandeln. Filosofin bygger på att genom förändringar effektivisera verksamheten genom att minska slöseri av resurser och ständigt arbeta med förbättringar. LÄS MER

  3. 3. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Dex Jillings; Julia Näslund; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; värdeskapande; lönsamhet; lönsamhetsmått; influencer marketing;

    Sammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :verksamhetsstyrning; digitalisering; ledarskap; detaljhandel;

    Sammanfattning : Titel: Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändringFörfattare: Olivia Eriksson och Emma NilssonHandledare: Henrietta NilsonNyckelord: Digitalisering, ledarskap, verksamhetsstyrning, digital transformation, detaljhandelBakgrund: Digitaliseringen har haft stor påverkan på företag och samhället det senaste decenniet. Detta har inneburit att företag måste anpassa sin verksamhet och styrning för att kunna fortsätta utvecklas och vara framgångsrika. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av mellanmänskliga möten online : En studie om B2C-interaktioner mellan kunder och kundservicepersonal

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Holm; Ebba Blom; [2020]
    Nyckelord :Relationships; service-dominant logic; value creation; interaction; social exchange; social resource theory; particular resources; concrete resources; Relationer; service-dominerande logik; värdeskapande; interaktion; socialt utbyte; social resursteori; partikulära resurser; konkreta resurser;

    Sammanfattning : Today's retail consumer market is characterized by global, intense competition. In times of intense competition, long-term customer relationships are described as the key to both profitability and survival, which is achieved by creating value together with customers through mutual dialogue. LÄS MER