Sökning: "lönsamhet i tjänsteföretag"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden lönsamhet i tjänsteföretag.

  1. 6. Förhållandet mellan prestation och lönsamhet : En studie applicerad på små svenska företag

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Joakim Dofs; Uno Bite Janols; Nilkas Ottosson; [2015]
    Nyckelord :PriceCap; Pricing for value; Pricemodel; Strategic management; Prismodeller; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Titel: Förhållandet mellan prissättningsförmåga och lönsamhet. Författare: Uno Bite Janols, Joakim Dofs och Niklas Ottosson. Handledare: Anders Wrenne. Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola. LÄS MER

  2. 7. Strategier i Förvärv : Är det där skon klämmer?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jan Zemke; Samuel Skånberg; [2015]
    Nyckelord :Firm Strategies; Strategies; Generic Strategies; IT; M A Performance; Acquisition Performance; Acquisition; Causal Loop Model; Förvärvsstrategi; Förvärv; Strategi; IT; IT-bransch; Causal Loop Model; CLD; CLM; Generiska Strategier; Internationella Förvärv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med bakgrunden av företags behov att utvidga sin verksamhetssfär, har företagsförvärv blivit alltmer frekventa och mer omfattande. Speciellt i branscher med snabb utveckling såsom IT-branschen, är detta av aktualitet. LÄS MER

  3. 8. Key Account Managements värde för säljande tjänsteföretag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Magnus Grönhult; Felicia Karlsson; [2015]
    Nyckelord :KAM; Key Account Management; Key Account Manager; Business-to-business; Value creation; Value; KAM; Key Account Management; Key Account Manager; Business-to-business; Värdeskapande; Värde;

    Sammanfattning : Att skapa starka och långsiktiga relationer till sina kunder har för företag blivit en nödvändighet i den industriella marknadsföringen, där relationerna i sig själva kan ses som den viktigaste tillgången för verksamheten. Från området inom relationsmarknadsföring har Key Account Management vuxit fram och blivit ett populärt begrepp, där en koncentrerad mängd av företagets kunder prioriteras högre än övriga. LÄS MER

  4. 9. Formella styrmedels användande inom småföretag : -En undersökning av sex stycken företag

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Tove-Li Häll; Emma Persson; [2013]
    Nyckelord :small business; traditional accounting; management control systems; småföretag; traditionell ekonomistyrning; formella styrmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Poängen med entreprenörskap är enligt många att skapa en lönsamhet. Det är lönsamheten som driver företagarna framåt. För att skapa en lönsamhet krävs kunskap inom ekonomistyrningsområdet och dess verktyg som kan användas för att skapa en lönsamhet. LÄS MER

  5. 10. Konkursprediktion på tjänsteföretag i Sverige

    Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Johan Andersson; [2012]
    Nyckelord :Altman; Z-score; bankruptcy; prediction; ratios; forecasting; financial distress; insolvency.; Altman; Z-score; konkurs; prediktion; nyckeltal; prognos; ekonomiska svårigheter; insolvens; förutsägelse.;

    Sammanfattning : Problem: Konkurser drar med sig höga kostnader på olika sätt, och genom åren har många försök gjorts att finna modeller som kan förutse konkurser och därigenom undvika dem. Några av de mest beprövade modellerna är Altmans olika Z-scoremodeller, som genom åren visat olika resultat. LÄS MER