Sökning: "lönsamhetsstrategi"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet lönsamhetsstrategi.

  1. 1. Build-to-suit vs. Spekulativt byggande : En byggherres lönsamhetsstrategi vid projektering,utformning och uthyrning av logistikanläggningar

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Gabriel Charles Olsson; [2020]
    Nyckelord :Logistics; Logistic warehouse; Profitability; Strategy; Logistik; Logistikfastigheter; Lönsamhet; Strategi;

    Sammanfattning : Lager- och logistik har på senare tid blivit ett högaktuellt område i fastighetsbranschen i samband med den expansiva e-handeln. En byggherre som vill driva projektera och utforma för att sedan hyra ut en logistikanläggning, kan välja att antingen specialanpassa bebyggelsen för en specifik hyresgäst eller bygga rent spekulativt med förtroende i marknaden. LÄS MER

  2. 2. Aktiemarknadens reaktion i samband med pressreleaser avseende företagsförvärv : En eventstudie om effektiviteten på den svenska aktiemarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johan Grönberg; Emil Segersten; [2015]
    Nyckelord :Avvikelseavkastning; eventstudie; aktiemarknaden;

    Sammanfattning : Informationseffektiviteten i aktiemarknader och effektiviteti företagsförvärv som tillväxt-och lönsamhetsstrategi är två mycket omtvistade frågor inom finansiering. Anhängare av den effektiva marknadshypotesen(EMH)menar att investerare agerar rationellt vilket betyder att ny offentlig information alltid återspeglas i aktiepriset. LÄS MER

  3. 3. Profitera på en avreglerad hyresbostadsmarknad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kilian Dieden Richter; Gustav Georgson; Thomas Hallström; [2012]
    Nyckelord :Lönsamhetsstrategi; hyresbostadsmarknaden; Stena Fastigheter; MKB; värdebaserad prissättning; target costing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur två hyresbostadsföretag i Malmö arbetar med sina strategier för lönsamhet, inte bara i syfte att skapa vinst idag utan även för att ha en konkurrenskraftig verksamhet i framtiden. Frågeställningar Hur tillämpar företagen lönsamhetsstrategier i takt med att marknaden blir alltmer avreglerad? Finns det någon skillnad i strategier mellan kommunalt och privat ägda bolag? Teori I denna uppsats används teori om värdebaserad prissätning, target costing och value engineering för att undersöka företagens lönsamhetsstrategier. LÄS MER

  4. 4. Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Madeleine André; Katja Ericson; Malin Rautila; [2010]
    Nyckelord :flygindustrin; SAS; Lufthansa; British Airways; Finnair; Ryanair; Norwegian; konkurrensstrategi; tillväxtstrategi; synergi; lönsamhetsstrategi; klimatstrategi;

    Sammanfattning : Syftet är att skapa en förståelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som präglas utav finansiell oro, detta då människor i allt högre grad använder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod använts samtidigt som den präglats av en induktiv ansats, då utgångspunkten är empirin för att sedan tillämpa passande teorier på det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 5. Hälsa är individens ensak– det viktigaste för företaget är väl kompetensen? – En studie i hur företagshälsovård visar att det är lönsamt att investera i deras tjänster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Christa Ignatius; Clara Colliander; Andrea Tham; [2008]
    Nyckelord :företagshälsovård; hälsa ohälsa; hälsa som lönsamhetsstrategi; relationsmarknadsföring; trepartsrelationer; mäta hälsosatsningar; kvalitet.; Occupational health; industrial medicine; Yrkesmedicin; arbetsmiljömedicin; Management of enterprises; Företagsledning; management; Medicine and Health Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : I vår studie har vi kommit fram till att det inte finns någon entydigt och klart svar på våra frågeställningar. Vårt exempelföretag Previa visar och mäter att kundens investering ger effekt genom ett unikt kommunikationsverktyg som heter Hälsoeffekten. LÄS MER