Sökning: "lösa en mot konflikt"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden lösa en mot konflikt.
1. Om konfliktlösning vid vårdnadstvister, särskilt om fokuset på att nå en samförståndslösning till varje pris
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Oaktat konfliktnivån mellan föräldrar som genomgår en separation måste frågor som rör vårdnaden om barn lösas. Den familjerättsliga regleringen präglas av tanken att barn mår bäst av att föräldrarnas konflikt inte blir föremål för en domstolsprocess. LÄS MER
2. Skogens produkter och dess rykte : konsumenters attityder till förnybara engångsartiklar och dess industriella sektor
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : Klimatförändringarna och hållbarhetsfrågan kopplat till skogsnäringen har gett upphov till en del av skogsdebatten, där mål kring bioekonomi ligger i konflikt med att avsätta mer skog till förmån för biologisk mångfald. Förnybara produkter tillverkade av skoglig råvara har en roll i denna debatt, och är idag ett kontroversiellt ämne. LÄS MER
3. Ensam eller gemensam vårdnad - intressen och argumentation: En analys av rättsutvecklingen på vårdnadsområdet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen undersöker rättsutvecklingen kring föräldrars vårdnadshavarskap för barn. Fokus ligger på domstolens bedömning av vårdnadsform när föräldrar tvistar om vårdnaden och undersökningen tar avstamp i den regel som idag finns i föräldrabalken 6 kap. 5 §. LÄS MER
4. Konflikter mellan barn i förskolan : Intervjuer med pedagoger om deras erfarenhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Detta arbete handlar om att studera vilka olika strategier som pedagoger i förskolan använder för att lösa konflikter mellan barnen. Syftet har varit att studera hur konflikter mellan barnen uppfattas och hanteras inom och mellan olika personalgrupper på förskolan. LÄS MER
5. Konflikthantering hos högstadieelever : Hur elever i högstadiet beskriver sin egen kunskap och förmåga till konflikthantering i och utanför skolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Syftet med studien är att belysa vad elever på högstadiet beskriver att de har för kunskap om konflikter, konflikthantering samt vilka kunskaper de beskriver att de har för att kunna hantera konflikter i och utanför skolan. Vi gjorde en kvalitativ studie med strukturerade intervjuer med sju elever från fem olika högstadieskolor. LÄS MER