Sökning: "lösningsinriktad pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lösningsinriktad pedagogik.

  1. 1. Att upptäcka dyslexi sent : En kvalitativ studie om högskolestudenter med sen diagnos av dyslexi och deras uppfattningar om sin dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Melissa Kurti; Jana Hasi; [2020]
    Nyckelord :dyslexi; kvalitativ metod; högskolestudenter; sen dyslexidiagnos;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en tydligare bild av vad det innebär för den enskilde att få en dyslexidiagnos i sen ålder och om det underlättat för den som fått veta det redan tidigt under skolgången. Studiens syfte är också att undersöka respondenternas erfarenheter och upplevelser före och efter sin diagnos. LÄS MER

  2. 2. Lösninginriktad pedagogik : Hur uttrycker förskollärare att arbetet med lösninginriktad pedagogik kan göra skillnad?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sara Jönsson; Sara Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Lösningsinriktad pedagogik; Relationell kompetens; Förhållningssätt; Kommunikation; Relationer; Samtalsmetodik;

    Sammanfattning : Studiens fokusområde har sitt ursprung i förskollärares förhållningssätt gällande arbetet med lösningsinriktad pedagogik. För att förstå lösningsinriktad pedagogik krävs det en fördjupning i tidigare lösningsbyggande arbetssätt, som presenterar samtalsmetodikens betydelse för att kunna se lösningar istället för problem. LÄS MER

  3. 3. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  4. 4. Det goda samtalet : En studie om vägledningssamtalet i praktiken

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Porswald; Mattias Rosén Stoor; [2013]
    Nyckelord :Vägledningssamtal; vägledare; samtalstyp; vägledningsmetod; eklektiskt förhållningssätt; generiska färdigheter.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förklara hur vägledningssamtal praktiseras inom tre valda verksamheter – gymnasieskolan, Arbetsförmedlingen samt Arenan (introduktionsprogram), utifrån verksamma studie- och yrkesvägledares upplevelser. Fokus ligger på (1) hur utformning i form av målsättning, målgrupp och yrkesbeskrivning påverkar samtalet, (2) hur sökandes behov påverkar samtalet samt (3) hur vägledarna motiverar val av vägledningsmetod. LÄS MER

  5. 5. Lösningsinriktad pedagogik för barns delaktighet : Reflektioner över en arbetsmodell och ett gemensamt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Strohmayer; [2013]
    Nyckelord :Lösningsinriktad pedagogik; barns delaktighet; arbetsmodell; gemensamt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Lösningsinriktad pedagogik (LIP) är en arbetsmodell och ett förhållningssätt. Författaren har implementerat LIP på sin arbetsplats, en förskola i Norra Storstockholm. Författaren har även utarbetat en egen arbetsmodell utifrån LIP i syftet att öka förskolans pedagogiska kvalitet.  I studien undersöks arbetsmodellen. LÄS MER