Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  2. 2. Vuxna inlärares användning av löst sammansatta partikelverb

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Searle; [2015-07-06]
    Nyckelord :partikelverb; ordförråd; svenska som främmande språk svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker partikelverb i skriftlig produktion av 42 vuxna inlärare med svenska som andraspråk på avancerad nivå. Inlärarna med 23 olika modersmål studerade kursen Svenska som främmande språk – behörighetsgivande kurs vid Göteborgs universitet och producerade då 42 inträdesuppsatser och lika många slutprovsuppsatser. LÄS MER