Sökning: "lATIN lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lATIN lärare.

  1. 1. Maurus Servius Honoratus, senantik kommentator till Aeneiden och hans metod, jämförd med en modern filologs (R.D. Williams)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Latin

    Författare :Maria Natasja Hovén Rivnac; [2017]
    Nyckelord :undervisningsmetod; senantik språkundervisning; Vergiliuskommentar; grammaticus; Servius; grammatiker; exeges; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Maurus Servius Honoratus var en grammatiker och lärare som levde på 300-talet och in i 400-talet, i övergångstiden mellan antiken och den kristna eran. Hans kommentarer, framför allt till Vergilius’ Aeneid, är mycket kända och detta är det enda manuskript med kommentarer som bevarats helt intakt från denna tid. LÄS MER

  2. 2. Error i cisblicken : en normkritisk studie om cisnormen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Wendel Strömbeck; [2014]
    Nyckelord :cis; trans; trans*; HBTQ; queer; normkritisk pedagogik; normkritik; intersektionalitet; bildpedagogik; cisblicken; kön; könsidentitet; identitet; genus; blickar; queercommunity; passera; normer; transfobi; intergender; intersex; pedagogik; den Andra; lärare; bildanalys; freak; andragörande; män; kvinnor; serier; självdefinition; queerfeminism; feminism;

    Sammanfattning : The cis norm could be described as the norm that forces everyone to be either female or male and that genitals, gender identity and juridical sex should be constant throughout a person’s lifetime. “Cis” means “on the same side” in Latin, and in this study Wendel Strömbeck, student at the Pedagogy Institution of Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design, has coined the notion “the cis gaze”. LÄS MER

  3. 3. Latinlärarmetodik : En studie av några latinlärares metoder för att lära ut grammatik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Borg; [2013]
    Nyckelord :latin; språkmetodik; grammatik; textkurs;

    Sammanfattning : Uppsatsen grundar sig på mina funderingar kring ämnesplanens syfte för ämnet latin med allmänspråkkunskap och hur det kan nås, speciellt med avseende på vad elever måste lära sig för attkunna sägas ha nått kursplanens mål att ”kunna förstå texter på latin”. För att få ökad klarhet idetta har jag genomfört studiebesök på ett antal gymnasieskolor, där har jag observerat lektioneroch intervjuat lärare. LÄS MER

  4. 4. Bortom den enkla nyttan? En undersökning av sex latinlärares syn på sitt ämne och dess möte med det senmoderna samhället

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christian Hohenthal; [2013]
    Nyckelord :latin; latinlärare; Habermas; kunskapssyn; diskurs;

    Sammanfattning : I mycket liten grad har svensk utbildningsvetenskaplig forskning undersökt latinämnet i skolan och dess lärare,allra minst i avseende på kunskapssyn. Utgångspunkten för denna uppsats är därför att rikta uppmärksamhet motdetta i forskningen förbisedda område. LÄS MER

  5. 5. Det latinska språkets beskyddare: bibliotek, skolväsen och lärare i det antika Rom

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Latin

    Författare :Urban Swahn; [2007]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : .... LÄS MER