Sökning: "lärande organisation"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden lärande organisation.
16. Chefers syn på kompetensutveckling och kunskapsöverföring inom finansbranschen.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om kompetensutveckling och kunskapsöverföring inom finansbranschen utifrån ett chefsperspektiv. Mer specifikt intresserade jag mig för frågor kring kompetensutveckling & kunskapsöverföring, eventuella hinder vid kompetensutveckling samt tapp av kompetens och teoretiska perspektiv på kompetensutveckling. LÄS MER
17. Modersmålsundervisning : Det gemensamma ansvaret för hela organisationen i grundskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bristande kunskaper om modersmålsundervisning och dess organisering bland grundskolelärare kan ge fel uppfattningar om ämnets innehåll. Denna studie utgick ifrån olika ledningsaktörers professionella ansvar att utveckla grundskolelärarnas existerande kunskaper om hur (vi) modersmålslärare arbetar och är organiserade. LÄS MER
18. Lärande inom ideella organisationer : En kvalitativ studie om hur medarbetarnas lärande fungerar i praktiken inom en studentförening
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av och generera nya kunskaper om hur medarbetares lärande går till i praktiken inom ideella organisationer. För att uppnå detta syfte har vi valt att studera de organisatoriska strukturerna för medarbetarnas lärande och hur dessa fungerar i praktiken inom en studentförening. LÄS MER
19. "Möjligheterna är ju enorma!" : en fallstudie om digitala resursers roll i undervisning för nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : I läroplanens första kapitel beskrivs skolans uppdrag, som delvis handlar om att undervisningen ska anpassas utifrån elevernas tidigare språk och kunskaper. Likaså nämns digitala resurser vid ett flertal tillfällen i läroplanens kursplaner, bland annat som verktyg för kommunikation och lärande (Skolverket, 2016b). LÄS MER
20. Socialt entreprenörskap och entreprenöriellt lärande : Hållbara förhållningssätt för skolan; och för framtiden - Elevers erfarenheter utifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate pupils’ experiences of social entrepreneurship and entrepreneurial learning in upper secondary school, from a relational Special Needs Educational perspective. How pupils’ in difficulties are affected, and benefit from social entrepreneurship and entrepreneurial learning is of particular interest as well as how these approaches can be related to inclusive education. LÄS MER