Sökning: "läroplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet läroplaner.

  1. 1. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan vårdnadshavare och skola vid problematisk skolfrånvaro : en kvalitativ textanalys med fokus på framgångsfaktorer och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Berneklint; Kristina Strand; [2023]
    Nyckelord :samverkan; skolfrånvaro; föräldrar vårdnadshavare; skola;

    Sammanfattning : Både i svensk skollag och i svenska läroplaner saknas tydlighet kring vad som är framgångsfaktorer när vårdnadshavare och skola samverkar vid problematisk skolfrånvaro. Nationell och internationell forskning visar att det till stor del saknas ett föräldraperspektiv utifrån vad som är gynnande i samarbetet med skolan. LÄS MER

  3. 3. Waldorfpedagogik i vår tid : En studie om möjligheter och utmaningar att förmedla Waldorfpedagogik utifrån riktlinjer och krav i förskolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara De los Santos; [2023]
    Nyckelord :Steiner Waldorf Early Childhood Education; Waldorf kindergarten; Waldorf education; curriculum; assessment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Waldorfförskollärare förmedlar Waldorfpedagogik i praktiken utifrån de riktlinjer och krav som formuleras i förskolans styrdokument. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: Inom vilka områden bedömer Waldorfförskollärare att det är utmanande att leva upp till läroplansmålen? Inom vilka områden ser Waldorfförskollärare att läroplanen är en tillgång som öppnar upp för möjligheter i verksamheten? Studien tar utgångspunkt i läroplansteorin, vilken inte betraktas som en enstaka teori utan snarare som ett forskningsfält inom området läroplaner och undervisning. LÄS MER

  4. 4. Striden om tiden : En diskursanalytisk studie om det konfliktfyllda läraruppdraget

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Ulvbäck-Åbom; Filippa Öhlund; [2023]
    Nyckelord :arbetsbelastning; diskursanalys; lärare; kärnuppdrag; Foucault;

    Sammanfattning : Idag talas det ofta i media om lärares utsatta yrke. Nedskärningar och stram budget för kommunerna innebär stora förändringar i lärarnas arbetsmiljö i kombination med skolreformen 1990, nya läroplaner och New Public Management (NPM). LÄS MER

  5. 5. Sexualitet, samtycke ochrelationer i samhällskunskapenårskurs 4-6 : Undervisande samhällskunskapslärares uppfattningar och berättelser om arbetet med kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer utifrån Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Atta Askaner; Alyssa Kipourou; [2023]
    Nyckelord :sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; läroplan; samhällskunskapsundervisning.;

    Sammanfattning : Hösten 2022 började den nya läroplanen Lgr22 implementeras i svenska skolan. Läroplanen har ett förändrat fokus på sexualundervisningen som nu utgår från begreppen sexualitet, samtycke och relationer. LÄS MER