Sökning: "lässvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet lässvårigheter.
1. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER
2. Svårt att begripa vad det står? : No-lärares syn på ämnesspecifika texters läsbarhet kopplat till lässvårigheter och/eller intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Text complexity visualisations : An exploratory study on teachers interpretations of radar chart visualisations of text complexity
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Finding the appropriate level of text for students with varying reading abilities is an important and demanding task for teachers. Radar chart visualisations of text complexity could potentially be an aid in that process, but they need to be evaluated to see if they are intuitive and if they say something about the complexity of a text. LÄS MER
4. Läsningen är som en försäkring för livet : En studie om hur lärare och speciallärare i årskurs F-3 arbetar med läsutveckling för att stödja elever i lässvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare och speciallärare i årskurs F-3 arbetar med läsutveckling bland elever i lässvårigheter. För att kunna besvara studiens syfte har tre frågeställningar framställts. LÄS MER
5. Information från myndigheterna : En studie i tillgänglighetsanpassning av krisinformation
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Vid krissituationer som berör en hel nation är det av yttersta vikt att kommunikationen mellan myndigheter och medborgare fungerar. Den måste vara utformad på ett tillgängligt sätt för att så många som möjligt ska kunna ta del av informationen. LÄS MER