Sökning: "laboration kemi"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden laboration kemi.

  1. 1. LABORATIONSSEKVENS MER ÄPPELJUICE : En utveckling av en lärarhandledning för en laborationssekvens som inkluderar en öppen laboration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Basmaci; Tamara Makadsi; [2023]
    Nyckelord :Laboration sequence; inquiry-based laboration; closed laboration; the scientific method; teacher s guide; Laborationssekvens; öppen laboration; sluten laboration; ett naturvetenskapligt arbetssätt; lärarhandledning;

    Sammanfattning : John Deweys teori “learning by doing” synliggörs i svenska läroplaner, exempelvis för Naturvetenskapsprogrammet, där samspelet mellan teori och praktiskt arbete betonas i examensmålen. Laborationer och experiment bör utgöra en central del i kemiundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Kemisalen – en observation av arbetsredskapen på våra svenska grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mia Högberg; [2021]
    Nyckelord :Kemisal; Laborationsutrustning; Praktisk undervisning; Lärare; Intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se huruvida de praktiska förutsättningarna skiljer sig vad gäller kemiundervisningen mellan olika svenska skolor. Underlaget är baserat på kvalitativa intervjuer med sex undervisande lärare i kemi i stadierna 4 – 9. Vid observationen av kemisalen tittade jag på vilken utrustning som finns och hur mycket. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning: Ett verktyg för lärandet?

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lisa Sandell; Albert Blanchart; [2021]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; återkoppling; kamratbedömning; öppen laboration; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att pröva den formativa bedömningsmetoden under en lektionsserie i kemi för att utforska hur elever använder sig av den och hur den eventuellt kan påverka deras engagemang. Vi ville även undersöka om eleverna upplevde att bedömningsmetoden hade betydelse för deras självstyrning av sitt lärande samt hur de upplevde sig hjälpta i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på användning och bedömning av laborationer i kemi

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Frida Göransson; [2019]
    Nyckelord :Kemi; laboration; bedömning; bedömningsmetoder; årskurs 4–6; lärare; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i bedömning av laborationer i kemi och vilka svårigheter som kan finnas med det. Studien är kvalitativ och har fyra stycken forskningsfrågor som besvaras i resultatdiskussionen. LÄS MER