Sökning: "laborationer i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden laborationer i grundskolan.

  1. 1. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER

  2. 2. Laborationsinstruktionens funktion : Hur inverkar olika arbetssätt på lärare och mellanstadieelevers agerande under en laboration med en vindkraftverksmodell?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :David Gummeson; [2022]
    Nyckelord :elaborative working methods; degrees of freedom; laboratory work; Swedish primary school; natural science; laborativa arbetssätt; frihetsgrader; laboration; mellanstadiet; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att prova olika laborativa arbetssätt, för att förstå de kvalitativa skillnaderna i hur instruktionerna inverkar på dels vad läraren gör, dels på vad eleverna gör vid undervisningstillfället. och. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Laborativ undervisning i fysik : En kvalitativ studie om lågstadielärares upplevelser av laborativt arbete i fysik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Sillanpää; Agnes Zetterlund; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; förutsättningar; grundskolan; intervjustudie; laborativt arbete;

    Sammanfattning : I de naturorienterande ämnena ska eleverna utveckla kunskaper genom undersökande arbetssätt där laborationer är en bärande del. Tidigare forskning har fokuserat på att undersöka det laborativa arbetssättets påverkan på lärare och elever i de högre årskurserna samt gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Kemilaborationernas dilemma – lärares visioner och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tanya Arpi; [2019]
    Nyckelord :laboratory work; laboratory teaching; science; chemistry; syllabus; laborationer; naturvetenskap; kemi; laborativ undervisning; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Kunskaper inom naturvetenskap har stor betydelse för ekonomi, människors liv och hälsa samt inte minst vår miljö. För att erhålla både breda, allmänbildande kunskaper och mer specialiserade, djupa kunskaper behöver barn och ungdomar läsa naturorienterande ämnen redan i grundskolan. LÄS MER