Sökning: "laborativa inslag i matematikundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden laborativa inslag i matematikundervisning.
1. Samspel i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv på elevers samspel för lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska elevers möjlighet till samspel i matematikundervisningen, ur ett lärarperspektiv. Tidigare forskning i studien visar att samspel är bra för elevers studieresultat inom matematik,samt vilka kritiska faktorer som kan uppstå vid arbete i par och grupp. LÄS MER
2. Styrkor och svagheter med laborativ & digital matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att ta reda på vad forskning säger om styrkor och svagheter gällande laborativ matematikundervisning respektive digital matematikundervisning under de yngre skolåren. Syftet med arbetet har således inte varit att finna något nytt utan belysa vad som redan beskrivits med hjälp av bland annat avhandlingar och artiklar angående matematikundervisning med hjälp av laborativa material och digitala hjälpmedel. LÄS MER
3. Efterfrågad kunskap eller implementering utan syfte : Programmering i grundskolans matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Programmering har under 2018 implementerats i den svenska läroplanen och blivit ett nytt inslag i ämnena matematik och teknik. Skolan har nu i uppgift att förmedla dessa kunskaper och även utveckla färdigheter för att skapa demokratiska medborgare som kan delta i det nya digitala samhället. LÄS MER
4. Laborativ matematikundervisning på lågstadiet : En studie om fem lågstadielärares arbetssätt och perspektiv på ämnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några lågstadielärare ser på den laborativa matematikundervisningen med elever samt hur deras perspektiv på ämnet samt deras arbetssätt förhåller sig till den i studien använda forskningen. För att få svar på dessa frågor har jag använt mig av den kvalitativa metoden som kallas för ostrukturerad intervju (Bryman, 2012). LÄS MER
5. Matematiklyftets bidrag för problemlösning på högstadiet
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningTörnlycke, Daniel och Zdrnja, Borislav (2018). Matematiklyftets bidrag för problemlösning på högstadiet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragMatematikresultaten i svensk skola har sjunkit de senaste åren. LÄS MER