Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att arbeta med matematiska representationer : Hur funkar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Jonasson; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Design Sequences; Matematik; matematiska representationer; laborativt material; transformering; formering; resurs; interaktiv process; linjär process; tecken på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka utvecklingen av elevers förmåga att använda och transformera olika matematiska representationsformer genom att skapa en sekvens av lektioner. De matematiska representationsformerna som presenteras och analyseras i denna studie är bilder, laborativt material, text, matematiska symboler och verklighetsförankring. LÄS MER

  2. 2. Val och användning av artefakter i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Henriksson; Evgenia Erixon; Eva Strid; [2022-10-14]
    Nyckelord :artefakter; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. LÄS MER

  3. 3. Framställning av matematiskt innehåll med hjälp av laborativt material : En systematisk litteraturstudie om användning av laborativt material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alexandra Kristoffersson; Moa Augustinsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; lärare; matematiskt innehåll;

    Sammanfattning : Användning av laborativt material är i dagens matematikklassrum populärt och utifrån egna erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning finns ett stort intresse för laborativt material. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa tidigare forskning om laborativa arbetssätt i matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Laborativt material som ett redskap för inkludering i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emelie Perä; Märta Andersson; [2022]
    Nyckelord :Mathematics teaching; inclusion; manipulative materials; phases of the lesson; primary school; Matematikundervisning; inkludering; laborativt material; lektionens faser; yngre skolåren.;

    Sammanfattning : Att elever ofta känner sig utanför utbildningen i matematik verkar vara ett problem i många skolor. Potentiella orsaker till detta tycks vara att eleverna visar på olika kunskapsnivåer samt olika engagemang och/eller intresse för ämnet. LÄS MER

  5. 5. Laborativa material i matematikundervisningen : -Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Magnusson; Cecilia Lindahl; [2022]
    Nyckelord :handledning; laborativa material; matematikundervisning; mellanstadiet; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindahl, Cecilia & Magnusson, Åsa. (2022). Laborativa material i matematikundervisningen-Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren. LÄS MER