Sökning: "laborativt material tidigare forskning"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden laborativt material tidigare forskning.

  1. 21. Laborativ matematik i grundskolan : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Mimmi Tinglöf; [2018]
    Nyckelord :Laborativ matematikundervisning; laborativt arbetssätt; konkretisering; inställning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur lärare arbetar med laborativt material, vilken inställning de har till arbete med laborativt material och i vilket syfte de använder det. Studien utgår från två frågeställningar; Hur arbetar lärare med laborativt material inom matematikämnet i grundskolan?  På vilket sätt anser lärare att laborativt material främjar inlärningen i och förståelsen för ämnet?   I denna studie har två datainsamlingsmetoder använts för att undersöka mina frågeställningar, metoderna är enkäter och intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jönsson; Ulrika Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :faktorer; fördelar; konkret material; laborativ matematik; lågstadielärare; nackdelar; pragmatism;

    Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER

  3. 23. En kvalitatativ studie av lärares syfte gällande användningen med konkret material i den tidigare matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Michaela Äng; [2017]
    Nyckelord :Concrete materials; laboratory materials; mathematics; elementary school; Konkret material; laborativt material; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur och i vilket syfte lärare använder konkret material i sin matematikundervisning. Skolverket förespråkar idag att elever ska få möjlighet att använda sig av konkret material i undervisningen inom matematik. LÄS MER

  4. 24. Matematikångest hos elever och lärarstudenter : En litteraturstudie om förekomsten av ångestkänslor relaterade till matematik hos elever i grundskolan samt hos lärarstudenter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Peter Isaksson; [2017]
    Nyckelord :math anxiety; mathematics anxiety; matematik; ångest; grundskola; lärarstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att införskaffa kunskap om förekomsten av math anxiety, ångestkänslor i förhållande till matematik, samt om det kan förebyggas. Fokus för studien har varit elever i grundskolans tidigare år samt lärarstudenter. LÄS MER

  5. 25. Laborativ matematikundervisning : För en mer varierad undervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Elina Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Laborativ matematikundervisning; konkretisering; varierad undervisning; tyst räkning;

    Sammanfattning : Då matematikundervisningen i den svenska skolan domineras av tyst räkning i lärobok är studiens syfte att undersöka om en mer varierad undervisning med laborativt arbetssätt skulle leda till att elever utvecklar djupare kunskaper. Studiens frågeställningar är: Hur påverkar ett laborativt arbetssätt elevernas kunskapsutveckling i jämförelse med en teoretisk matematikundervisning? Hur påverkar ett laborativt arbetssätt elevers inställning till matematikämnet? Hur ställer sig lärare till laborativ matematikundervisning? Tre datainsamlingsmetoder kommer att användas för att undersöka frågeställningarna: Enkät, undersökning med experimentell design och intervju. LÄS MER