Sökning: "laborativt material"

Visar resultat 16 - 20 av 299 uppsatser innehållade orden laborativt material.

  1. 16. Konkretisera mera : En intervjustudiestudie om lärares och specialpedagogers upplevelser av användandet av konkret material i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annelie Broman; Helen Jonasson Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :abstrakt; konkret material; matematik; mediering; mellanstadiet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Allt fler elever får svårigheter i matematikämnet och undervisningen är till stor del läroboksstyrd. Detta gynnar inte alla elever. Undervisningen bör vara mer varierad och innehålla fler uttrycksformer och synliggöras med stöd av konkret material för att tillgodose elevers olika behov. LÄS MER

  2. 17. Att arbeta med matematiska representationer : Hur funkar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Jonasson; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Design Sequences; Matematik; matematiska representationer; laborativt material; transformering; formering; resurs; interaktiv process; linjär process; tecken på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka utvecklingen av elevers förmåga att använda och transformera olika matematiska representationsformer genom att skapa en sekvens av lektioner. De matematiska representationsformerna som presenteras och analyseras i denna studie är bilder, laborativt material, text, matematiska symboler och verklighetsförankring. LÄS MER

  3. 18. Lärares uppfattningar om matematikångest hos elever i årskurs 1-3 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring varför elever i årskurs 1-3 får matematikångest och hur det kan hanteras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Klara Gottberg; Anna Nyvertz Alenius; [2023]
    Nyckelord :matematikångest; didaktiska triangeln; lärares kompetens; självförmåga; självkänsla;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares uppfattningar kring anledningar till attelever får matematikångest och hur det kan hanteras, det vill säga vilka pedagogiska insatser och arbetsmetoder lärarna använder sig av för att arbeta med elever som har matematikångest. För att besvara studiens forskningsfrågor valdes en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 19. Val och användning av artefakter i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Henriksson; Evgenia Erixon; Eva Strid; [2022-10-14]
    Nyckelord :artefakter; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. LÄS MER

  5. 20. Laborativt material i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om laborativt materials funktion för elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Jonasson; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :manipulatives; Matematik; laborativt material; matematikundervisning; elevers lärande; konkret; abstrakt; funktion för lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att beskriva laborativt materials funktion i relation till elevers lärande i matematik, med fokus på elever i åldrarna 5–7 år. I denna systematiska litteraturstudie har tio vetenskapliga artiklar granskats och analyserats för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER