Sökning: "laboratory mathematics teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden laboratory mathematics teaching.

  1. 1. Multipla undervisningsmetoder för adderat intresse : Inslag av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen samt dess effekter på elevernas intresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; Sofi Bornlid; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Intresse; Variation; Grupparbete; Laborativa moment; Problemlösning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för i vilken utsträckning inslag av variation i form av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen kan påverka elevers intresse för matematik, och isåfall vilka aspekter av variationen som visar sig vara avgörande för ett ökat intresse. För att besvara studiens frågeställningar har vetenskapliga artiklar kopplade till respektive variationsform sökts med förutbestämda urvalskriterier i databasen ERIC. LÄS MER

  2. 2. Att representera tal i decimalform : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare undervisar för att elever ska skapa förståelse för tal i decimalform genom olika representationsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joshua Schultheiss; [2021]
    Nyckelord :tal i decimalform; representationsformer; representationer; matematikundervisning; lärare; förståelse;

    Sammanfattning : I kursplanen för matematik beskrivs att elever ska ges förutsättningar att tolka vardagliga och matematiska situationer genom att använda matematiska uttrycksformer. Begreppet uttrycksformer likställs i den här studien med representationsformer. LÄS MER

  3. 3. ”Att lära matten med kroppen är ju toppen” : En statistisk undersökning angående lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cajsa Nääv Holmstedt; Rebecca Österberg; [2021]
    Nyckelord :Laboratory materials; mathematics teaching; concrete; abstract; pragmatism; RME; Laborativt material; matematikundervisning; konkret; abstrakt; pragmatism; RME;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur laborativt material används i matematikundervisningen i åk. F-3. Studien tittar även på bakomliggande förklaringar till varför lärare använder materialet eller ej, samt vad som krävs för en ökad användning. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete i att främja goda attityder till matematik : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de arbetar för att främja elevers attityd till matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ester Leliana Youssef; [2021]
    Nyckelord :attityder; matematik; ramfaktorer; undervisning;

    Sammanfattning : Mathematics is an abstract subject that is often perceived as difficult and thought-provoking. People are considered to have strong feelings about the subject, either it is something you like, or not. As a result, the teacher has a great responsibility in working with the students' attitude towards the mathematics subject at a young age. LÄS MER

  5. 5. Laborativa aktiviteter : En analys av läromedel i matematik för årskurs fyra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Louise de Jongh; [2020]
    Nyckelord :Laboratory activities; teaching materials; sociocultural perspective; theory of variation; grade four; Laborativa aktiviteter; läromedel; sociokulturellt perspektiv; variationsteori; årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om, i vilken utsträckning läromedel i matematik föreslår laborativa aktiviteter. Forskning visar att det är gynnsamt för elever att arbeta laborativt. Metoden som valdes är en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER