Sökning: "laborera mer"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden laborera mer.

  1. 1. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claes Schrewelius; [2021]
    Nyckelord :divergent; frihetsgrader; gymnasiet; konvergent; laboration; medieneutral; mediespecifik; simulering; STEM; teknik; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER

  2. 2. Laborationers betydelse för elever i grundskolans senare år. : En undersökning om vad elever uppfattar att de lär sig genom att laborera.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annica Hänström; [2016]
    Nyckelord :Laborationer; elevreflektion; naturvetenskap; rapportskrivning;

    Sammanfattning : I denna rapport har elever på högstadiet genom en enkätundersökning fått berätta vad de tycker att de lärsig genom att laborera. En majoritet av de tillfrågade eleverna svarar att det är roligt att laborera, de anser även att de lär sig mer om ämnet, skriva rapporter och att samarbeta. LÄS MER

  3. 3. Att påverka elevers ordförråd. En studie av 5 förstelärares beskrivning av hur de arbetar för att elevers ordförråd ska utvecklas

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rigmor Setterberg; [2014-09-11]
    Nyckelord :ordförråd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att lyfta fram det arbete som erfarna lärare beskriver att de använder i undervisningen för att elevers ordförråd ska utvecklas. Forskningsfrågor • Hur synliggörs elevers ordförråd? • Vilka olika strategier kan identifieras i arbetet med att utveckla elevers ordförråd? • Finns det några strategier i arbetet med att utveckla elevers ordförråd som anses speciellt verkningsfulla för elever i läs och skrivsvårigheter? Perspektiv och tidigare forskning: Studien ramas in av tidigare forskning vad avser ordförråd. LÄS MER

  4. 4. Googleöversättning: Om Google Translate:s möjligheter och begränsningar vid översättning till svenska

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Björn Moberg; [2012]
    Nyckelord :Google Translate; statistisk maskinöversättning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks maskinöversättningstjänsten Google Translates förtjänster och begränsningar vid översättning till svenska. Detta görs genom att närstudera ett litet material av googleöversatt text till svenska från engelska och spanska och sedan med denna närstudie som grund laborera med onlinetjänsten för att belysa hur översättningarna kan variera beroende på form och kontext. LÄS MER

  5. 5. Från det konkreta till det abstrakta. En utvärdering av projektet matematikverkstad

    Kandidat-uppsats,

    Författare :marie aho; [2012]
    Nyckelord :Studiecirkel; konkret; abstrakt; lärarnas perspekt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att utvärdera projektet matematikverkstaden i en given skola utifrån lärarnas perspektiv. Jag ska ta reda på hur inrättandet av projektet har påverkat matematikundervisningen och vilka elevkategorier som fångas upp av det laborativa arbetssättet. LÄS MER