Sökning: "lag och rätt samhällskunskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lag och rätt samhällskunskap.

  1. 1. Medborgarkunskaper eller faktakunskaper? : En textanalys av aktualiteter och kunskapsideal i de nationella proven i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ericsson; Tracy Nakazibwe; [2023]
    Nyckelord :Aktualiteter; kunskapsideal; nationella prov; didaktik; samhällskunskap; utbildningssyfte; undervisningsinnehåll;

    Sammanfattning : I denna studie studeras vilket innehåll som inkluderas i de nationella proven i samhällskunskap förårskurs 9 mellan åren 2013 och 2016, och vad det kan säga om syftet med innehållet. Syftet medstudien är att studera de kunskapsideal som kommer till uttryck i de nationella proven isamhällskunskap, med ett särskilt fokus på aktualiteter som ett innehåll i ett kunskapsideal, i relationtill konkurrerande kunskapsideal. LÄS MER

  2. 2. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  3. 3. Gymnasielärarnas förståelse för kunskapsområdet lag och rätt i samhällskunskap : En kvalitativ undersökning om samhällskunskapslärares uppfattning av ämnesområdet lag och rätt.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Noel Nores Odisho; [2021]
    Nyckelord :förståelse; lag och rätt; målsättning; innehåll och ämnesförståelse; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien handlar om att undersöka samhällskunskapslärares förståelse för kunskapsområdet, lag och rätt. Syftet besvarades genom forskningsfrågorna som lyfte vilket undervisningsinnehåll och målsättning läraren har med sin undervisning inom kunskapsområdet, lag och rätt. LÄS MER

  4. 4. Vad prioriterar lärare i samhällskunskap? : En kvalitativ studie om hur lärare prioriterar innehållet i sin undervisning i samhällskunskap i åk 4-6

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Forsström; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; didaktik; undervisning; värdegrund; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har syftet varit att undersöka hur sex lärare i den svenska skolan undervisar i samhällskunskap i årskurserna 4-6. Kursplanen för samhällskunskap innehåller mycket stoff och lärare tvingas göra prioriteringar angående hur mycket av undervisningstiden som ska läggas på varje moment. LÄS MER

  5. 5. ”…och sedan händer ingenting” : En kvalitativ studie om några elevers upplevelseav elevinflytande och ansvarstagande

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Marie Carlander; Sandra Zlojutro; [2010]
    Nyckelord :elevinflytande; ansvar; psykologi; samhällskunskap; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevinflytande i gymnasieskolan. Den empiriska undersökningen kom att beröra några elevers upplevelser av sitt inflytande i skolan över lag, men också elevinflytande över ämnena psykologi, samhällskunskap och svenska samt de specifika områdena innehåll, läromedel, arbetssätt, läxor och prov inom dessa ämnen. LÄS MER