Sökning: "lagar företagsekonomi"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden lagar företagsekonomi.

  1. 21. IFRS 15 - Den nya intäktsstandarden för avtal med kunder : Implementeringen av den nya intäktsstandarden IFRS 15

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Piran Batte; Zagros Isik; [2021]
    Nyckelord :IFRS 15; Organizational change; Implementation; New Institutional Theory; IASB; Internal Controls; IT Systems; Contract Design; Work Tasks; IFRS 15; Organisationsförändring; Implementering; New Institutional Theory; IASB; Interna kontroller; IT-system; Kontraktsutformning; Arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Title: IFRS 15- The new revenue recognition standard from contracts with customers.   Level: Student thesis, final assignment for Bachelor Degree in Business Administration    Author: Piran Batte and Zagros Isik   Supervisor: Jean-Claude Mutiganda and Pär Vilhelmson   Date: 2021 – June    Aim: The study aims to examine how listed companies in Sweden are affected by institutional pressures in the implementation of IFRS 15 and what organizational changes the revenue standard entails. LÄS MER

  2. 22. Från frivillig till obligatorisk hållbarhetsredovisning : En studie om kvaliteten i svenska ståltillverkarnas hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dren Gashi; Ashraf Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; steel industry; quality; relevance; credibility; Hållbarhetsredovisning; stålindustrin; kvalitet; relevans; trovärdighet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Tidigare studier visar att antalet hållbarhetsrapporter växer men att det finns stora brister i kvaliteten i form av relevans och trovärdighet. Den svenska stålindustrin brukar få mycket mediauppmärksamhet för sina stora utsläpp, som år 2019 stod för 12,16%, av landets totala utsläpp. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetsrapporter och aktievärde : Värderas frivilliga och lagstadgade hållbarhetsrapporter lika?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Rasmus Clausson; Linus Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Sustainability report; Environmental report; CSR report; Swedish stock market; Market value; Stock value; Principal-agent theory; Stakeholder theory; Hållbarhetsrapport; Hållbarhetsredovisning; CSR rapport; svenska aktiemarknaden; marknadsvärde; aktievärde; intressentteorin; principal-agentteorin;

    Sammanfattning : En hållbar värld blir mer och mer viktigt för världens befolkning. Det märks inte minst genom ett EU-direktiv från 2014. Direktivet innebär att en del företag i medlemsländerna blir tvingade, genom egna lagar, att upprätta hållbarhetsredovisningar. I Sverige infördes lagen under 2016 och gäller för räkenskapsår som inleds 2017. LÄS MER

  4. 24. Svenska fastighetsbolags arbete med miljöcertifiering av byggnader : En kvalitativ studie om lönsamhet, kunskap och bedömningar om likheter och skillnader utifrån fastighetsföretagens omfattning och struktur

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

    Författare :Sebastian Fritz; Boris Jovasevic; [2020]
    Nyckelord :Miljöbyggnad; BREEAM; LEED; GreenBuilding; SGBC; Miljöcertifikat;

    Sammanfattning : Abstract - Swedish real estate companies’ work with environmental certification of buildings The real estate industry is a major part of environmental degradation throughout the world. It is especially important for real estate companies to work towards minimizing GHG-emissions through more strict construction standards, laws and newly developed cutting-edge technology. LÄS MER

  5. 25. Integritet online ur olika generationers perspektiv : En studie om hur generation digital natives & pre-internet värdesätter sin integritet online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa König; Ellen Romney; [2020]
    Nyckelord :Baby-boomers; y; x z; generations online; GDPR; Communication Privacy Management System CPM ; Consumer privacy online; ePrivacy; Information privacy; The privacy paradox; Concerns for Information Privacy CFIP ; Privacy fatigue; Integritet online; generations skillnader; generation pre-internet och digital-naives; persondata online; integritetskränkande aspekter; digitala social normer; riktad reklam; personlig marknadsföring online;

    Sammanfattning : Den digital utvecklingen har gjort att vi idag rör oss i digitala miljöer för att jobba, kommunicera, söka information, shoppa och underhållas. Företag kan idag kan spara, kartlägga, mäta och analysera privatpersoners aktiviteter online vilket ställt högre krav på näringsidkare att hantera denna personliga information korrekt. LÄS MER