Sökning: "landscape experience"

Visar resultat 1 - 5 av 802 uppsatser innehållade orden landscape experience.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. TikTok-influencers: vad är ett vinnande koncept för framgång? En kvalitativ innehållsanalys om olika personliga varumärkesbyggande kommunikationsstrategier samt karaktärsdrag som är framträdande i svenska influencers TikToks

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Yrsa Petersén; Filippa Sundman; [2024-03-04]
    Nyckelord :Personligt varumärke; influencer; kommunikationsstrategier; karaktärsdrag; TikTok;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this thesis is to examine the construction of personal brands on influencers on the platform TikTok. Influencers - a very current and relevant phenomenon in today’s society, are gaining more power in the media landscape and have major influence on both social media users and companies. LÄS MER

  3. 3. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  4. 4. Hur mår vi bra av en gågata? : faktorer som påverkar den mentala hälsan och upplevelsen bland stadens hårdgjorda miljöer, med gågatan i fokus

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Odd Nilsson; [2024]
    Nyckelord :gågata; gågator; boende i staden; miljöpsykologi; mental hälsa; landskapsarkitektur; rumslighet; grönska; ljudbild; trafik; människor; stress;

    Sammanfattning : De senaste 200 åren har städer blivit majoriteten av människans boendemiljö, både globalt och i Sverige. Att bo i en stad idag innebär en ökad risk för både fysisk och mental ohälsa. Stadsplaneringen kan bidra till att minska risken, genom att ta hänsyn till faktorer som bidrar till ett ökat välbefinnande i staden. LÄS MER

  5. 5. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emelie Lenning; [2024]
    Nyckelord :Konceptuell landskapsarkitektur; konceptutveckling; abstraktion; mening; storytelling; estetik; designmetod; designverktyg;

    Sammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER