Sökning: "landskapsarkitektur barn"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden landskapsarkitektur barn.
1. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER
2. Lekotopen Fågelriket : ett gestaltningsförslag i Järfälla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : När man vistas i naturen, framförallt under barndomen, skapar man en relation till den. En tidig och nära relation till naturen leder till att man värderar naturen högre och engagerar sig i miljöfrågor, vilket kan vara positivt i arbetet för att skapa ett hållbart samhälle. LÄS MER
3. Det är okej, men inte optimalt. Samnyttjande av parkmark mellan förskola och närboende i Umeå
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Samnyttjande är ett relativt nytt planeringskoncept som erbjuder större möjlighet till fler funktioner på mindre yta. Förskolor och parkmiljöer är två funktioner som måste ta plats i en stad samt besitter stora värden – de kräver däremot stora arealer. LÄS MER
4. Naturlekplats och lekotop : en jämförelse mellan lekvärde och hållbarhet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Detta arbete utreder skillnaderna i lekvärde och hållbarhet mellan naturlekplatsen Siegbahnsparken och lekotopen Ormesta lekotoppark för att vidare jämföra skillnaderna mellan naturlekplatser och lekotoper. Dessa skillnader identifieras med hjälp av analysverktyget Kom ut & lek! framtaget av Caroline Andersson. LÄS MER
5. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER