Sökning: "language barrier"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden language barrier.

  1. 1. ”Jag förstår inte vad du säger” En strukturerad litteraturöversikt över sjuksköterskors upplevelse av språkbarriärer i vårdmötet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Nissfolk; Fiona Pekkanen; [2019-08-01]
    Nyckelord :Language barrier; communication barrier; nurses’ experiences; nurse-patient relations; nursing care; information; person-centered care; patient participation;

    Sammanfattning : Background: Language barriers in healthcare encounters have been a long standing problem, jeopardizing the patient safety, satisfaction and the amount of care given to these patients. Interpreters are less available for nurses when compared to physicians, even though nurses rely on communication to perform nursing care. LÄS MER

  2. 2. Numerisk prissättning av exotiska optioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Kasper Bågmark; Emil Carlsson; Victor Ebberstein; Nadja Grochevaia; Carl Söderpalm; [2019-06-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper examines Asian, lookback and barrier options of European style on thetime interval [0; T], where T is the time of maturity. The purpose is to investigatenumerical methods to compute their price within the Black-Scholes model. LÄS MER

  3. 3. Chinese immigrants studying and working in Sweden -A Push-Pull analysis of their motivation and experiences

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Fangfei Liu; [2019-02-13]
    Nyckelord :Chinese immigrants; push-pull analyses; study and work motivation for being in Sweden;

    Sammanfattning : This is a qualitative research study, which aims to explore why Chinese studentschoose to study and work in Sweden and find out what “Pushes” them from Chinaand what “Pulls” them to study and work in Sweden. The “Push – Pull” model wasused to analyze the data. LÄS MER

  4. 4. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER

  5. 5. Tvärkulturella möten inom hälso- och sjukvården : En litteraturöversikt ur patientperspektivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Lyupka Bäckström; [2019]
    Nyckelord :Barrier; culture; experience; patient; satisfaction; Erfarenhet; hinder; kultur; patient; tillfredsställelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Möten med olika människor inom hälso- och sjukvården innebär också möten mellan människor med olika kulturell bakgrund, kunskaper och som talar olika språk. Antalet patienter som söker vård och inte delar samma språk eller kultur med sin vårdgivare och omvänt ökar kontinuerligt. LÄS MER