Sökning: "language developmental approach"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden language developmental approach.

  1. 1. Sjuksköterskans upplevelse av att kommunicera med patienter när det föreligger en språkbarriär : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanne Thell Harnesk; Tove Tillander; [2024]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Languagebarriers; Nursing; Person-centered care; Kommunikation; Omvårdnad; Personcentrerad omvårdnad; Språkbarriärer; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: En välfungerande kommunikation mellan sjuksköterska och patient utgör grunden för omvårdnad. Till följd av ökad global migration ökar mångfalden av språk. Detta kan leda till utmaningar i hälsa- och sjukvården. När sjuksköterskan och patienten inte talar samma språk uppstår det en språkbarriär. LÄS MER

  2. 2. Barnhälsovårds-sjuksköterskors erfarenhet av hur skärmtid påverkar barns utveckling : En empirisk kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Ejebring; Ida Leremar; [2023]
    Nyckelord :Children; Child health; Child health nurses´; development; screentime; Barn; Barnhälsovård; Barnhälsovårdsjuksköterska; skärmtid; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Små barn spenderar allt mer tid framför digitala skärmar. Enligt WHO:s riktlinjer rekommenderas ingen skärmtid för barn under två år. Folkhälsomyndigheten saknar riktlinjer angående skärmtid, de anser att samtida forskning inte uppnått tillräckligt tydliga slutsatser. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  4. 4. The managerial journey toward inclusivity : A qualitative study of developmental opportunities in the labor market for people with disabilities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Andersson; Simon Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Disability; Diversity; Management; Assumptions; Fairness; Inclusivity;

    Sammanfattning : Diversity and inclusivity in the business world has gained larger focus from media and customers over the past 60 years, however a large focus has been aimed at gender, ethnicity and race whilst other types of diversity have not been as researched. The inclusivity of people with disabilities in the regular labor market has been neglected to a large extent. LÄS MER

  5. 5. The Roles of Speech and Language Therapists and Teachers in Preschools : A Systematic Review on Perceptions of Professionals on their own and each other’s Role in Preventing Language Problems

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Lea Muggli; [2023]
    Nyckelord :collaboration; role; speech and language therapist; teacher; preschool; early childhood education;

    Sammanfattning : The importance of the provision of language support to preschool children is undeniable. Preschool teachers are often part of the immediate (language) learning environment and represent role models for young children. Speech and language therapists on the other hand are educated in the assessment, treatment and prevention of language disorders. LÄS MER