Sökning: "language impairment in children"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden language impairment in children.

  1. 1. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  2. 2. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  3. 3. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  4. 4. Talstörning och språkutvecklande undervisningsmetoder i svenskundervisningen i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Heydar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to look at teaching methods for primary school children with speech disorders The term Language Disorder has many connotations depending on the manifestation and the kind of concerned disability. This study gives an account of some of the different designations that linguists have concluded and presented in their research about Language Disorder. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ringdahl; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; Lek; Språkutveckling; Inkludering;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER