Sökning: "language stimulation"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden language stimulation.

  1. 21. Påverkan på tal- och språkproduktion vid transkraniell magnetstimulering, TMS, hos personer med hjärntumör

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Carolina Lindblad; Karin Löfström; [2017]
    Nyckelord :Brain tumour; TMS; language mapping; tumour induced plasticity; reorganization of language; Hjärntumör; TMS; språklig kartläggning; tumörinducerad plasticitet; språklig reorganisation;

    Sammanfattning : När en individ drabbas av hjärntumör kan det vara aktuellt med intervention i form av neurokirurgisk resektion. I de fall där neurokirurgisk intervention krävs görs om möjligt en preoperativ kartläggning av individens språk i syfte att identifiera känsliga språkområden i kortikala strukturer. LÄS MER

  2. 22. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Sandin; Johan Lingegård; [2017]
    Nyckelord :preschool; emergent literacy; development of written language; reading rest; förskola; emergent literacy; skriftspråklig utveckling; läsvila;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER

  3. 23. Högläsning i förskolan : En studie om hur barns språkutveckling uppmärksammas i högläsningen i relationen mellan pedagog och barn ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Carolina Buchholtz; [2016]
    Nyckelord :preschool; read-alouds; language developement; förskola; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine the interaction between educators and children during reading aloud and how the educators recognize this. The study is qualitative and the empirical material was gathered through observation and interview methods. Interviews were done with three teachers, and they were observed on five occasions. LÄS MER

  4. 24. Hvordan implementeres retningslinje for bruk av kvalifisert tolk i rusbehandling? : En kvalitativ studie om bruk av tolk i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) ved Oslo universitetssykehus HF (OUS), når klinikere møter minoritetsspråklige pasienter, i tilfeller der det eksisterer språkbarrierer.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Therese Halvorsen Mjåtveit; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Treatment of harmful use of drugs and addiction to drugs, which herewith is named as Interdisciplinary Specialized Substance Abuse Treatment (ISSAT), is usually challenging enough in itself. I wanted by means of a qualitative study, to determine which experience the clinicians practicing substance abuse treatment have in the face of minority linguistic patients, in cases where there is language barrier between the clinician and the patient. LÄS MER

  5. 25. Barns tidiga skriftspråksutveckling : Förskollärarnas beskrivning av sitt arbete med barns tidiga skriftspråksutveckling på förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nurgül Gül; [2016]
    Nyckelord :children s early writings; written language; written language development; literacy; preschool; kindergarten teachers; and power; barns tidiga skrivning; skriftspråk; spriftspråksutveckling; literacy; förskola; förskollärare och makt;

    Sammanfattning : With my study I wish to highlight the importance of encouraging and developing the children's written language in kindergarten. I have through a qualitative study investigated how preschool teachers perceive their role and mission, what skills they have to respond to children's needs for language stimulation and written language development. LÄS MER