Sökning: "language stimulation"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden language stimulation.
21. Påverkan på tal- och språkproduktion vid transkraniell magnetstimulering, TMS, hos personer med hjärntumör
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och OtorhinolaryngologiSammanfattning : När en individ drabbas av hjärntumör kan det vara aktuellt med intervention i form av neurokirurgisk resektion. I de fall där neurokirurgisk intervention krävs görs om möjligt en preoperativ kartläggning av individens språk i syfte att identifiera känsliga språkområden i kortikala strukturer. LÄS MER
22. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER
23. Högläsning i förskolan : En studie om hur barns språkutveckling uppmärksammas i högläsningen i relationen mellan pedagog och barn ur ett sociokulturellt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The main purpose of this study is to examine the interaction between educators and children during reading aloud and how the educators recognize this. The study is qualitative and the empirical material was gathered through observation and interview methods. Interviews were done with three teachers, and they were observed on five occasions. LÄS MER
24. Hvordan implementeres retningslinje for bruk av kvalifisert tolk i rusbehandling? : En kvalitativ studie om bruk av tolk i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) ved Oslo universitetssykehus HF (OUS), når klinikere møter minoritetsspråklige pasienter, i tilfeller der det eksisterer språkbarrierer.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Background: Treatment of harmful use of drugs and addiction to drugs, which herewith is named as Interdisciplinary Specialized Substance Abuse Treatment (ISSAT), is usually challenging enough in itself. I wanted by means of a qualitative study, to determine which experience the clinicians practicing substance abuse treatment have in the face of minority linguistic patients, in cases where there is language barrier between the clinician and the patient. LÄS MER
25. Barns tidiga skriftspråksutveckling : Förskollärarnas beskrivning av sitt arbete med barns tidiga skriftspråksutveckling på förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : With my study I wish to highlight the importance of encouraging and developing the children's written language in kindergarten. I have through a qualitative study investigated how preschool teachers perceive their role and mission, what skills they have to respond to children's needs for language stimulation and written language development. LÄS MER