Sökning: "latent och manifest budskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden latent och manifest budskap.

  1. 1. Från ideologi till image. : En analys av visuell retorik i Socialdemokraternas valaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vera Einarsdóttir; [2022]
    Nyckelord :Sökord: visuell retorik; valaffischer; Socialdemokraterna; politisk kommunikation; retorik; ideologi; manifest retorik; latent retorik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur Socialdemokraternas valaffischer sett ut och förändrats sett i ljuset av visuell retorik som perspektiv. Problemområdet mynnar från att studier av politisk kommunikation historiskt sett negligerat det visuella i stor omfattning och så även inom retorikstudier. LÄS MER

  2. 2. Hur säkrar Volvo en hållbar framtid? : En visuell retorisk analys av Volvos miljöbudskap i deras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Stenlund; Magda Moen Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Enviroment; Sustainability; Envorimental message; Message strategies; Volvo; Commersials; Visual rhetorical analysis; Miljö; Hållbarhet; Miljöbudskap; budskapsstrategier; Volvo; Reklamfilmer; Visuell retorisk analys;

    Sammanfattning : Increased environmental awareness and a desire to make environmentally friendly choices among consumers have meant that companies today feel an intense pressure to become environmentally friendly and to produce sustainable products. Especially when it comes to car companies that contribute a large part to greenhouse gas emissions. LÄS MER

  3. 3. Årets julklapp ”INGENTING” : En fallstudie i hur svenska hjälporganisationer jobbar med gestaltning och katalysatorer för Consumer Brand Identification i sin marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gustaf Andersson; [2016]
    Nyckelord :Strategic framing theory; Consumer Brand Identification; The prospect theory; 
 Qualitative rhetorical analysis; Strategisk Gestaltningsteori; Consumer Brand Identification; The prospect theory; Retorisk analys.;

    Sammanfattning : När en individ identifierar sig med ett varumärke har det visat sig att hen är mer benägen att utföra positiva gärningar gentemot varumärket. Det kan innefatta positive word of mouth, att försvara varumärket vid smutskastning eller intention att köpa produkter från varumärket. LÄS MER

  4. 4. Vems tur är det att be om ursäkt nu? : En kvalitativ innehållsanalys kring politiska skandaler i tryckta medier.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Brodd; Nathalie Lundahl; [2016]
    Nyckelord :Politiska skandaler; Geijeraffären; Miljöpartiet; Dagens Nyheter; Aftonbladet; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker mediers rapportering kring två svenska politiska skandaler. Den första skandalen, Geijeraffären, inträffade 1977 och den andra, Miljöpartiets skandaler, inträffade 2016. Studien kommer granska artiklar, både ledarartiklar och nyhetsartiklar, från tidningarna Aftonbladet och Dagens Nyheter. LÄS MER

  5. 5. Samtalet mellan distriktssköterskan och patienten med nyligen upptäckt essentiell hypertoni : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Eva Ballovarre; [2010]
    Nyckelord :District nurse; hypertension; conversation; lifestyle; qualitative; Distriktssköterska; hypertoni; samtal; livsstil; kvalitativ;

    Sammanfattning : Hypertoni relaterat till livsstilsfaktorer är ett ökande problem i Sverige och enligt gällande riktlinjer ska förändringar i livsstilen kopplat till dessa faktorer vara prioriterat i behandlingen av hypertoni. Distriktssköterskans arbete med dessa patienter innefattar att kontrollera blodtrycket och i samband med detta ge råd angående livsstilsförändringar som kan sänka detta. LÄS MER