Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares val av undervisningsmaterial i matematik via digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cecilia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :arbetsblad; digitala plattformar; kvalitetsgranskning; matematik; undervisningsmaterial; urvalsprocess;

    Sammanfattning : Det finns idag en i princip oändlig källa med egengjorda delade undervisningsmaterial i matematik att tillgå på sociala medier och andra digitala plattformar. Hur ska lärare veta vilka material de ska välja och vad är det som utmärker kvalitet på dessa material? Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka faktorer som blir viktiga i urvalsprocessen när matematiklärare väljer undervisningsmaterial i matematik nedladdade alternativt köpta via digitala plattformar av olika slag. LÄS MER

  2. 2. Strävan efter ett bra läromedel: En studie om pianopedagogers perspektiv på undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Jorendal; Axel Andersson; [2022]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Pianoundervisning; Läromedel; Undervisningsmaterial; Skapande; Idiomatik; Perception; Utbildningsvetenskap; Music pedagogy; Piano education; Piano teaching materials; Creation; Idiomatics; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since we started the Academy of Music, we've been more interested in piano material and reflected on what is in fact a good piano material. The study aims to investigate piano educators' thoughts on what characterizes a good music teaching material in piano, what parameters are important in their own creation of teaching materials and what piano educators want to achieve with their teaching. LÄS MER

  3. 3. Lärares användande av läromedel i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Sjöblom; Robin Steinwender; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanvändning; läromedelsuppfattning; ramfaktorteori; läroböcker; recept; lärarkonstruerat; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) kännetecknas av flera arbetsområden, läromedel används som arbetsredskap och stöd. Definitionen läromedel i denna studie är tryckta läroböcker, digitala alternativ, recept och lärarkonstruerat material. LÄS MER

  4. 4. Ett läromedel för alla : En kvalitativ läromedelsanalys av hur läromedel i tyska är anpassade för elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Janine Graff; [2021]
    Nyckelord :npf; moderna språk; anpassade läromedel;

    Sammanfattning : The primary purpose of this study is to investigate to what extent teaching materials, more specifically text- and workbooks for beginners in German as a foreign language in Swedish schools are adapted to the needs of pupils with reading-, writing- and concentration difficulties. In order to accomplish this, five text- and workbooks are qualitatively analysed with a checklist formulated and described in a report from The National Agency for Special Needs Education and Schools, SPSM. LÄS MER

  5. 5. Hur samspelar multimodala resurser i läromedel för svenska som andraspråk? : En kvalitativ studie med utgångspunkt i SFL:s metafunktioner

    M1-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för humaniora

    Författare :Curkic Asima; [2021]
    Nyckelord :Stödstrukturer; multimodalitet; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; Systemic functional linguistics SFL ; läromedelsanalys; bildanalys; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med studien var att undersöka förkomsten av olika typer av semiotiska resurser som har betydelse för förståelsen av texten i läromedel, med fokus på hur bild och text samspelar som stödstrukturer. Två läromedel i svenska som andraspråk för kurs 1, 2 och 3 framställda efter den aktuella läroplanen (Gy 11) undersöktes (Sätt full fart och Språkporten). LÄS MER