Sökning: "layout läromedel"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden layout läromedel.
16. Vardagsrelaterad matematik : En komparativ studie av tre läromedel i matematik år 3 från skilda årtionden
Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som skiljer och förenar tre läromedel i matematik år 3 från skilda årtionden och om inslagen av vardagsrelaterade problemuppgifter har förändrats till antal och i sitt innehåll. Forskningsfrågorna belyser vad som skiljer och förenar de tre analyserade läromedlen i deras upplägg, hur stor andel av problemuppgifterna i läromedlen som är vardagsrelaterade och på vilket sätt de vardagsrelaterade problemuppgifterna knyter an till elevens vardag. LÄS MER
17. Matteboken: morot eller piska? : Lärares syn på matematikläromedel i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få inblick i hur verksamma lärare går tillväga i sitt val av matematikläromedel och om de anser att deras matematikläromedel lever upp till de nationella målen i matematik för årskurs 3 införda 2008. För att nå arbetets syfte genomfördes åtta kvalitativa intervjuer på fyra olika skolor i södra Sverige med lärare i årskurs 1-3. LÄS MER
18. Svenska är väl ett ämne? En jämförelse av innehåll och språk i två gymnasieläromedel i svenska.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det här är en undersökning av två läromedel i svenska för gymnasiet. Läromedlen riktar sig till de två olika typerna av gymnasieprogram, nämligen de teoretiska och de yrkesinriktade programmen. LÄS MER
19. Läromedel versus Kursplan - En text- och innehållsanalys av två läromedel i engelska
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGARMed utgångspunkt i kursplanens mål att uppnå i engelska för skolår nio sökte vi svar på följande frågeställning:·Hur är de två läromedlen Good Stuff och Happy uppbyggda?·Vilka punkter ur kursplanens mål att uppnå i skolår nio tar dessa läromedel upp?·Kan lärare i sin undervisning utgå från de nämnda läromedlen för att hjälpa elever att nå upp till målen i kursplanen för skolår nio?METODVi valde att göra en komparativ text- och innehållsanalys för att svara på våra frågeställningar. För vårundersökning analyserade vi läromedlen, Good stuff från Liber och Happy från Gleerups. LÄS MER
20. Läromedel i skolan– finns det perfekta läromedlet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi anser att läroböcker fyller en viktig funktion i utbildningssammanhang. Läroböcker och läromedel är redskap för elevers lärande. När redskapen är otillräckliga eller rent av frånvarande blir följden försämrad undervisning. LÄS MER