Sökning: "learning by word lists"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden learning by word lists.

  1. 1. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  2. 2. EFL Teaching Materials for Students in Grade 6: A Corpus-Based Investigation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Vocabulary acquisition; English as a Foreign Language; Textbooks; Repetition; Incidental learning; Intentional learning; Word frequency; Frequency lists; Workbook Exercises;

    Sammanfattning : Vocabulary is a crucial component for language acquisition and EFL lessons are often dictated by the usage of textbooks and workbooks. The current study therefore aims to investigate how effective textbooks are in helping learners acquire high, mid, and low-frequency words as well as to what degree high and mid-frequency words are repeated throughout the textbooks. LÄS MER

  3. 3. Vokabulärsundervisning och användning av ordlistor i spanskundervisning i Sverige. : En undersökning av de vetenskapliga grunderna till en utbredd praxis.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Miguel Cobos Gil; [2022]
    Nyckelord :ordförrådundervisning; glosor; ordlistor; lärare i spanska; Sverige;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the extent to which glossaries are used as a Spanish vocabulary learning tool in Swedish schools and colleges. In addition, the theoretical and methodological knowledge that teachers have about vocabulary learning will also be investigated. LÄS MER

  4. 4. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Lettiska för nybörjare : Presentation och analys av ett par läromedel i lettiska för nybörjare i fråga om intentioner och utförande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Björn Sundgren; [2021]
    Nyckelord :Beginners Latvian; textbooks; language teaching; teaching aids; educational materials;

    Sammanfattning : In this essay I introduce and analyse Lärobok i lettiska (with an adaptation in English called A Course in Modern Latvian) from 1980 by Valentine Lasmane and LETTISKA för universitetsbruk I (Latvian for University Students I, my translation) from 1993 by Aija Priedīte.  My aim is to find out the author’s intention and examine how it is carried out. LÄS MER