Sökning: "learning in the theoretic subjects"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden learning in the theoretic subjects.

  1. 1. Två kursplaner, ett klassrum : En kvalitativ studie om fyra lärares erfarenheter av undervisning i ämnena svenska och svenska som andraspråk i ett gemensamt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Petersson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Swedish as a second language; courseplans; syllabus; multilingualism; svenska som andraspråk; svenska som andraspråkskursplan; kursplaner; flerspråkighet; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Svenska skolor måste erbjuda ämnet svenska som andraspråk om elever är i behov av det. Under de senaste åren har det skett en förändring i antal elever som läser ämnet och elevantalet har ökat. LÄS MER

  2. 2. Estetiska lärprocesser i förskolan : för kunskap och berikande upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Willén; [2013]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; preschool; estetiska lärprocesser; förskolan;

    Sammanfattning :   The purpose of my study is to illumine the aesthetic learning process significant in the preschool. Focus has been on allowing educators in different preschools to answer questions valid the use of aesthetic learning processes. I chose to do my study using an opinion poll and a literature review. LÄS MER

  3. 3. Lärande genom estetiska lärprocesser : Konstnärlighet som metod i Waldorfskolan - en etnografisk fältstudie

    Master-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Rehn; [2012]
    Nyckelord :Waldorf pedagogy; Aesthetic learning processes; Aesthetic perspectives; Aesthetic approach; Ethnographic field study; Teaching and learning; Waldorfpedagogik; Estetiska lärprocesser; Estetiska perspektiv; Konstnärligt förhållningssätt; Etnografisk fältstudie; Undervisning och lärande;

    Sammanfattning : In this essay we study the practice of teaching and learning through aesthetic learning processes in a Waldorf School. Through an ethnographic field study three Waldorf teachers have been interviewed about their views regarding in what ways aesthetic learning processes are present in their teaching and how learning through these processes is being carried out practically. LÄS MER

  4. 4. Modersmålets betydelse för lärande och identitet : En kvalitativ undersökning av arabisktalande elevers uppfattning om modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Rima Amno; [2010]
    Nyckelord :Arabic diglossia; Mother tongue; Bilingualism; Ethnicity; Identity;

    Sammanfattning : The Swedish School Board reported in 2007 that students with a foreign background to a larger extent than Swedish students leave school without grades in one or more subjects in the ninth grade. The report also reveals that during the year 2007/2008 17 percent of elementary school pupils had the right to home language instruction. LÄS MER

  5. 5. Hälsofrämjande skolans verksamhet påverkan av elevernas teoretiska inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Ylva Karlsson; [2006]
    Nyckelord :physical health; physical active; learning in the theoretic subjects; health promotion schools.; Fysisk hälsa; fysisk aktivitet; inlärning i de teoretiska ämnena; hälsofrämjande skolor.;

    Sammanfattning : ABSTRACT The purpose with the investigation was to find if there is a relation between daily health active and too reusing theoretic learning for health promotion school’s pupil. In the investigation I have focused into if the Health promotion school’s student has better result at the nation’s test (NT) in Swedish, English and in mathematic in the fifths grade, than the ordinary school that isn’t health promotion school. LÄS MER