Sökning: "learning problems"

Visar resultat 1 - 5 av 1473 uppsatser innehållade orden learning problems.

  1. 1. "The Uphill AI Contract Challenge The Intra-Active Task: Reimagining Contracts"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Filip Seiborg Wikström; [2024-02-16]
    Nyckelord :AI; Contract Law; New Materialism; Karen Barad; Intra-Action; Spacetimemattering; Ethico-Onto-Epistem-Ology; Cartesian-Newtonian paradigms; Antimethodology; Agency; Machine Learning;

    Sammanfattning : The traditional contract theories are insufficient to handle the challenges Artificial Intelligence (AI) is currently causing and will continue to cause to contract law. These challenges involve problems concerning the subject/object divide, agency, the embedding of legal code into interactive programming code, and ethical aspects concerning the transfer of power away from lawyers. LÄS MER

  2. 2. Station-level demand prediction in bike-sharing systems through machine learning and deep learning methods

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Nikolaos Staikos; [2024]
    Nyckelord :Physical Geography; Ecosystem Analysis; Bike-sharing demand; Machine learning; Deep learning; Spatial regression; Graph Convolutional Neural Network; Multiple Linear Regression; Multilayer Perceptron Regressor; Support Vector Machine; Random Forest Regressor; Urban environment; Micro-mobility; Station planning; Geomatics; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Public Bike-Sharing systems have been employed in many cities around the globe. Shared bikes are an efficient and convenient means of transportation in advanced societies. Nonetheless, station planning and local bike-sharing network effectiveness can be challenging. LÄS MER

  3. 3. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  4. 4. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  5. 5. Risky Business: Quantitative Risk Assessments as Enabling Devices in Cybersecurity

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Colette Alexander; [2024]
    Nyckelord :Quantitative risk assessment; cybersecurity; enabling device; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Quantitative risk assessment (QRA) is a growing practice in the cybersecurity field. This paper examines QRA the use in various industries and the problems with its use. The focus of the qualitative research is to understand why cybersecurity organizations might want to use QRA even if it produces untrue and potentially problematic results. LÄS MER