Sökning: "learning rubrics"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden learning rubrics.

  1. 1. Secondary level EFL teachers’ perceptions, practices, and challenges of implementing CAS in public schools in Nepal. A Narrative Inquiry

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Dil Kumar Sijali Magar; [2023-09-11]
    Nyckelord :Continuous Assessment System; CAS; perceptions; experiences; practices; challenges; implementation;

    Sammanfattning : Aim: The objective of my study was to explore the EFL teachers’ perceptions and experiences of using CAS in Nepalese public schools. It was further aimed to explore their current practice of CAS and the potential challenges they have faced in implementing CAS in language teaching. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatriser i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om lärar- och elevuppfattningar av bedömningsmatriser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Evelina Johansson; [2022]
    Nyckelord :scoring rubrics; assessment; teaching; Swedish language; upper secondary school; bedömningsmatriser; bedömning; undervisning; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i praktikens frågor. Svensklärare och elever på gymnasieskolan har intervjuats för att skönja uppfattningar och erfarenheter om bedömningsmatrisers tillämpning i undervisningen. Studiens resultat har diskuterats ur ett OTL-perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Rubrics for learning: Why and how?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Liljenberg; [2021]
    Nyckelord :Rubrics for learning; Lärandematris;

    Sammanfattning : This essay examines rubrics for learning found in the learning platform Unikum and analyses their construction in relation to research on rubrics for learning. Formative assessment, variation theory and design for learning together with previous research are used as a framework for analysis. LÄS MER

  4. 4. En analys av hur en undervisning med Investigative Science Learning Environment (ISLE) bör påverka elevers syn på fysik, fysikinlärning och fysikexperiment. Samt en svensk översättning av två Research-Based Assessment Instruments (RBAIs) - CLASS och ECLASS.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Johan Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Class; Eclass; Isle; Investigative Science Learning Environment;

    Sammanfattning : Först ges en beskrivning av undervsiningsfilosofin Investigative Science Learning Environment (ISLE) och research-based assessment instruments (RBAIerna) CLASS och ECLASS, följt av en översättning till svenska av RBAIerna. En analys skedde sedan av hur svaren till påståendena i RBAIerna (pre- vs post-) förväntas ändras om en ISLE-baserad undervisning ges. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares arbete med elevers självbedömning och kamratbedömning i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sarah Grimm; [2020]
    Nyckelord :formative assessment; peer-assessment; scoring rubrics; self-assessment; bedömningsmatris; kamratbedömning; formativ bedömning; självbedömning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to describe and analyze the ways Swedish high school teachers deal with self- and peer assessment which can be defined as arrangement for learners to consider and specify the level, value, or quality of a product or performance of other equal-status learners (Topping, 2009). Products to be assessed can include writing, oral presentations, portfolios, test performance, or other skilled behaviors. LÄS MER