Sökning: "learning study samhällskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden learning study samhällskunskap.

  1. 11. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; Kooperativt lärande; samhällskunskap; socialt ömsesidigt beroende; samberoende; gruppbedömning; problemlösning;

    Sammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER

  2. 12. Ideologier, hjärtefrågor och starka väljargrupper : En läromedelsanalys av hur svenska riksdagspartier beskrivs i samhällskunskapsböcker utifrån ett demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Adam Blidstål; [2023]
    Nyckelord :politiska partier; läromedel; demokrati; demokratiuppdraget; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This study focuses on how the Swedish political parties are described in various learning materials in junior high school and high school. The purpose of this study is to examine learning materials in the subject social studies. LÄS MER

  3. 13. Samhällskunskapsundervisning i spåren av ChatGPT : En analys av möjliga användningsområden för ChatGPT och dess konsekvenser för lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Dominik Sándor; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; samhällskunskapsundervisning; kunskapsinlärning; replikativ kunskap; applikativ kunskap; associativ kunskap; interpretativ kunskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the existing but limited research on the use of ChatGPT within educational contexts. Furthermore the study investigates how ChatGPT can be used in schools, focusing mainly on the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  4. 14. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  5. 15. Privatekonomisk litteracitet och samhällskunskap : – En analys av åtta läromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Haugsnes Molin; [2023]
    Nyckelord :Financial literacy; upper secondary school; personal finance teaching; teaching materials analysis; personal finance ideal-types; Privatekonomisk litteracitet; gymnasiet; privatekonomiundervisning; läromedelsanalys; privatekonomiska idealtyper;

    Sammanfattning : Students in upper secondary school are close to being of legal age, this means that they are soon in charge of their own financial situation with all that it entails. Financial literacy training has been discussed by many to be useful for students to prepare for this responsibility. LÄS MER