Sökning: "learning study samhällskunskap"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden learning study samhällskunskap.

  1. 21. Med distans till distansundervisning : En studie om gymnasieelevers upplevda motivation till studier i ämnet samhällskunskap vid distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Simon Gidvall; [2022]
    Nyckelord :Motivation; distance teaching; classroom teaching; relational pedagogic; civics teaching; Motivation; distansundervisning; närundervisning; relationell pedagogik; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : This essay, conducted through semi-structured interviews with five upper secondary school students, aim to analyze and understand if and how their perceived motivation to social studies changed due to distance teaching during the covid-19 pandemic as well if and how their motivation has changed since returning to school post-pandemic. The theory of self-determination works as the cornerstone which is complemented by two relational theories in relational pedagogy as well as the zone of proximal development in addition to the concept of self-regulation. LÄS MER

  2. 22. Covid-F? : En kvalitativ intervjustudie om bedömning och betygsättning kopplad till distansundervisningen i samhällskunskapsämnet

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristiana Pepa; [2022]
    Nyckelord :Remote teaching; assessment grading; civics; digital teaching; pandemic; Distansundervisning; bedömning och betygsättning; samhällskunskap; digital undervisning; pandemi;

    Sammanfattning : The following study aims to contribute knowledge about the challenges civics teachers at secondary schools faced in assessment and grading when the digital teaching was applied due to the pandemic. The purpose of this study has been to find out how the grading and assessment practice was affected by the prevailing distance studies. LÄS MER

  3. 23. Läromedel eller egenproducerat material i samhällskunskapsundervisningen på mellanstadiet? : Elevernas lärande ur lärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Klara Olsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läromedel; egenproducerat material; elevernas lärande; lärarnas erfarenhet;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to examine how teaching materials that are published by a publisher or teaching materials that are made of the teacher itself are being used in civics classes. I will also examine which one of the teaching materials benefits the students own learning the best according to the teachers. LÄS MER

  4. 24. Relationen mellan lärare och elever i förhållande till digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Deanna Koljanin; [2021]
    Nyckelord :digital devices; social science education; student-teacher relationship; digitala verktyg; samhällskunskap; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine whether the relationship between social science teachers and their students are affected by the presence and usage of computers and smartphones in the classroom. Since there are no studies examining this aspect of education prior to this one, the aim is to identify potential aspects that could be interesting for further studies to be able to conclude if the relationship is affected by the digital devices. LÄS MER

  5. 25. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sabina Hedhag; [2021]
    Nyckelord :equality; gender; geography; education; jämställdhet; genus; geografi; undervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER