Sökning: "ledare aftonbladet"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden ledare aftonbladet.
1. Är ledarsidorna partipressens sista andetag?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In the following study the subject of party press within the editorial pages will be researched. The aim of this thesis is to investigate whether papers with different political and ideological standings prioritize subjects differently yet also see how they value different political parties and politicians. LÄS MER
2. Kurdiska räven” –reklam för gängkriminaliteten? : En studie av svenska mediers gestaltning ochdramatisering av gängkriminalitetenAlfred Collin
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Kriminalitet är något som är och alltid har varit aktuellt i samhället. Medias rapportering om den blir därför viktig för vilken uppfattning allmänheten får av kriminaliteten. LÄS MER
3. Hedersförtryck och Social kontroll En innehållsanalys av svensk medierapportering om hedersförtryck
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : ABSTRAKT Författare: Gentijana Voca Titel: Hedersförtryck och Social kontroll. En innehållsanalys av svensk medierapportering om hedersförtryck. LÄS MER
4. Diskursiva konstruktioner av tiggeri och tiggare En kritisk diskursanalys av politiska ledartexter publicerade i svenska dagstidningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I uppsatsen undersöktes vilka diskurser om tiggeri och “tiggare” som framkom i tre dagstidningars ledartexter under tidsperioderna 1998-2000 samt 2013-2015. Dagstidningarna som valdes ut var Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter samt Aftonbladet då dessa tre har olika politiska inriktningar. LÄS MER
5. Kvinnorna sätter HÅRT MOT HÅRT på ledarsidorna - En kvantitativ innehållsanalys av könsmärkning på svenska ledarsidor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Purpose: The main purpose of this study is to determine if gender-typing occurs in the editorial pages of five of Sweden’s biggest daily newspapers on two levels; the composition of the editorial desk and the subjects which male and female editorial journalists write about. Method: Quantitative content analysis. LÄS MER