Sökning: "ledarroll"

Visar resultat 16 - 20 av 177 uppsatser innehållade ordet ledarroll.

  1. 16. Risker och beslut : Antagonistiska hot och militärt beslutsfattande

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Linnea Billqvist; [2023]
    Nyckelord :Riskperception; antagonistiska hot; antagonist; beslutsfattande;

    Sammanfattning : I takt med att säkerhetsläget blir allt mer spänt i vår omvärld har hoten mot Sverige ökat. Det i form av bland annat ett ökat underrättelsehot, spridning av desinformation samt våldsbejakande extremism. Omständigheterna ställer därmed krav på ledares förmåga att uppfatta samt omhänderta eventuella risker. LÄS MER

  2. 17. Förskolan som lärande organisation från rektorers perspektiv på samt uppfattningar om språk & flerspråkighetsutvecklande arbetssätt.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Karlqvist; Sana Hafeez; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language development; preschool; leadership role; theoretical perspective on learning organizations; principal; educators; working methods; social constructionism.; flerspråkighet; språkutveckling; förskola; ledarroll; lärande organisationer; rektor; pedagoger; arbetssätt; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : The study is based on the pre-schools principal's descriptions of their work with language and the multilingualism's developing working methods in learning organizations to promote multilingualism and the language development of and for children in preschool. Social constructionism and Theoretical perspective on learning organizations are the theories in which the study is based, empirical data were collected via four semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 18. Pedagogiska utvecklingsledarens ledarroll i förskolan : ”Jag behöver säkert en utbildning”

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Liana Aghakhanyan; [2022]
    Nyckelord :Förskola; mellanledare; pedagogiska utvecklingsledare; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Pedagogiska utvecklingsledare och deras ledarroll i förskolan är studiens undersökningsfokus. Syftet med studien är att analysera pedagogiska utvecklingsledarens arbete i förskolan med fokus på deras ledarroll. Studien gjordes utifrån två frågeställningar. LÄS MER

  4. 19. Att leda för hållbar utveckling i förskolan : En fenomenografisk studie om hur rektorer i förskolan kan uppfatta sin ledarroll för hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aljona Reinike; [2022]
    Nyckelord :Phenomenography; phenomenografical interview; perceptions; principals; preschool; subject conception.; Fenomenografi; fenomenografisk intervju; uppfattningar; rektorer; förskola; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har blivit en oundviklig del av våra liv. Att arbeta med hållbar utveckling poängteras i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Rektorer i förskolan spelar stor roll i framgången av det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 20. How Ecosystem Actors Manage Opportunities and Challenges through Business Model Innovation : A Case Study on the Electrification of Heavy Road Transport along E16 Borlänge – Gävle Hamn

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gustav Hedman; Robin Lindfors; [2022]
    Nyckelord :Business model; business model innovation; ecosystem; ecosystem roles; electrification; heavy road transport; sustainable transport; Affärsmodell; affärsmodellsinnovation; ekosystem; ekosystemsroller; elektrifiering; tung vägtransport; hållbara transporter;

    Sammanfattning : The electrification of heavy road transport is ongoing in Sweden. Multiple electrification technologies are emerging and electric truck models are being added to the product portfolios of the truck manufacturers. LÄS MER