Sökning: "ledarroller elever"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ledarroller elever.

  1. 1. Bilden av kvinnor och män i världsreligionerna : En innehållsanalys av ett läromedel för högstadiet ur genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madalena Tilling; [2023]
    Nyckelord :genusperspektiv; läromedel; värdegrund; världsreligioner;

    Sammanfattning : Examensarbetet har skrivits baserat på intresset för läromedel men också för ämnet religionskunskap för högstadiet. Studien syftar till att med hjälp av genusperspektiv synliggöra hur genus, identitet, manligt och kvinnligt representeras i ett för grundskolan populärt läromedel. LÄS MER

  2. 2. “If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anders Bladh; [2022-04-07]
    Nyckelord :Inre motivation; delaktighet; idrott och hälsa; autonomiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Syns man så får man vänner : Personalens perspektiv på elevers sociala relationer i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Richard Boman; Stéphanie Hjort; [2020]
    Nyckelord :Relationer; grupper; trygghet; tillhörighet; ledarroller; uteslutning; inkludering; fritidspersonal; fritidshem; gruppaktiviteter; gruppsykologi;

    Sammanfattning : Studien genomfördes med förhoppning om ökad förståelse för hur fritidspersonal relaterar till elevers relationsskapande och kamratgrupperingar, hur vissa elever inkluderas eller utesluts samt hur fritidspersonalen upplever sin betydelse för att främja elevers känsla av social tillhörighet och trygghet. För att finna inblick i detta genomfördes nio kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma inom fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. För ökad självständighet i ensemblespel : Gymnasielärares organisering och konstruerande av ensembleundervisning för att möjliggöra läroprocesser utanför lektionstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tomas Johannsson; Charlie Holmlund; [2020]
    Nyckelord :formellt lärande; informellt lärande; lärandeprocess; ensembleundervisning; fenomenografi; motivation;

    Sammanfattning : A substantial part of music education takes place outside of scheduled lesson time. This study has been based on the concepts of formal and informal learning. LÄS MER

  5. 5. Den flexibla musikläraren : en studie i hur ramfaktorer påverkar ledarskap och pedagogiskt förhållningssätt hos musiklärare i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Oliver Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :musik; musikpedagogik; ledarskap; ramfaktorer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur musiklärare i den svenska gymnasieskolan uppfattar och anpassar sina ledarroller och deras generella pedagogiska förhållningssätt utifrån ramfaktorerna elevantal och elevgruppsammansättning. Den vetenskapliga metod som använts för att generera ett empiriskt underlag för studien är kvalitativ intervju och totalt fem yrkesverksamma gymnasielärare inom ämnet musik deltog i intervjun. LÄS MER